9 Ağustos 2020 Pazar

Faiz silme kampanyası başlatılsın vatandaş yükten kurtulsun

Corona virüsü (Covid-19) kaynaklı pandemi döneminde borçlarını ödeyemeyen vatandaşlar için devlet eli ve bankalar aracılığıyla yapılan destekler için uygulanan faiz oranları yeni yükler getirdi. Tüketici hakları savunucuları, hem bu yüklerin hafifletilmesi hem de borçların kabarmaması için tüm kurum ve kuruluşlarda faiz silme kampanyasının başlatılması tavsiyesinde bulunuyorlar.

Bankalar ile kurumlarca vadesi geçmiş kredi, kredi kartı ya da fatura borçları için talep edilen faiz oranları, yeni tip Corona virüsü (Covid-19) salgını nedeniyle zor günler geçiren işletmelerin ve vatandaşların ceplerinden daha fazla paranın çıkmasına yol açıyor.

Piyasa rahatlar
Milli dayanışma ruhunu açıkladığı 20 paketle ayakta tutan ekonomi yönetiminin ardından sıranın bankalara ve kamu hizmeti veren diğer kurumlara geldiğini dile getiren tüketici derneklerinin yetkilileri, ‘faiz silme kampanyası’ başlatılması çağrısı yapıyorlar. Aynı yetkililer, böyle bir adım atılması halinde kredi, kredi kartı veya fatura borçlarının ana paralarını ödeme imkânı olanlara büyük bir kolaylık sağlanacağını: hızlanacak nakit akışının ise piyasayı rahatlatacağını belirtiyorlar.

Tüketici tedirgin
Yeni Akit’e konuşan Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, salgın sürecinin mali sorunlara sebep olduğunu kaydederek, “Ne yazık ki pandeminin etkili olduğu aylarda vatandaşların bütçeleri altüst oldu. Toplumun büyük bölümü parasal sıkıntı yaşadı” dedi.

Borçluluk oranlarında artış görüldüğüne dikkati çeken Deniz, “Covid-19’un bunalttığı tüketicilerin imdadına devlet yetişti. Borçlar ötelendi. Merkez Bankası’nın devreye girmesiyle faiz oranları geriye geldi. Kamu ve banka alacakları noktasında olumlu bir ortam oluştu. Ancak yeni normale geçişin ardından posta kutuları kredi kartı ekstreleri ve faturalarıyla doldu. Doğal olarak tüketiciler tedirginliğe kapıldı” diye konuştu.

Kritik çağrı
Vatandaşları rahatlatacak bir adım atılması gerektiğinin altını çizen Deniz, şunları söyledi: “Mart, nisan ve mayıs dönemine ait kredi, kredi kartı, fatura borçları ile tüm kamu alacakları faizsiz ötelenmelidir. Vadesi geçen alacaklar için faiz uygulanmamalıdır. Bu bir Cumhurbaşkanı Kararnamesine bakar. Malum, finans kurumlarınca Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu’nun (BDDK) faiz oranlarıyla ilgili tavsiyelerine aldırış edilmedi. Burada bir kararname yayınlanması ya da kamu bankalarının ‘faiz silme kampanyaları’na start vermelerinde fayda görüyoruz. Bu hamleyi özel bankalar da görmezden gelmeyecek, kampanya yarışında geri kalmamak için ellerinden geleni yapacaklardır. Ve borçlarını ana parasını

Önemli öneri
Tüketici Hakları Derneği (THD) Genel Başkanı Turhan Çakar ise pandemi tehdidi tamamen bertaraf edilene, ekonomik durgunluk aşılana kadar kredi ile kredi kartı borçlarının ertelenmesi gerektiğini vurguladı. Çakar, ayrıca dar ve orta gelirlilerin faiz borçlarının silinmesi önerisini sundu. Covid-19’un ekonomik durgunluğa neden olduğunun altını çizen Çakar, “4-5 aydır önemli problemlerle karşı karşıyayız. Milyonlarca insan, işini gücünü kaybetti, kira veremez hata beslenemez duruma geldi. İnanın, kısa çalışma ödeneğinden (KÇÖ) faydalanamayan çok sayıda vatandaşımız var. Küçük esnafımız ise darboğazda. Bankalar ise kazançlarına kazanç kattılar. Ülkemiz ve halkımız için fedakârlıkta bulunmadılar ama bulunabilirler. Ülkemizin ve halkımızın lehine olacak uygulamalara start verebilirler” şeklinde konuştu.

TREPAŞ’tan örnek hizmet
Trakya’da vadesi geçmiş tüm elektrik fatura borçlarını 30 Temmuz 2020 mesai saati bitimine kadar nakit ödeyen müşterilerin tüm faiz borçları silindi. Covid-19 pandemisi ile mücadele sürecinde, Trakya bölgesindeki müşterilere destek olmak ve enerji hizmetlerinden kesintisiz yararlanmalarını sağlamak amacıyla TREPAŞ tarafından başlatılan ’Faiz Silme’ kampanyası için son bir haftaya girildiğini müşterilere duyuruldu. TREPAŞ, gerçekleştirdiği kampanya ile vadesi geçmiş fatura borçlarının, tek seferde nakit olarak ödenmesi durumunda oluşan tüm gecikme zammı tutarlarını, bir defaya mahsus olmak üzere tahsil etmedi. Müşteriler, sadece anapara borcunu ödeyerek borçlarını kapatmış oldu.

03.08.2020, Buğra Kardan,  Yeni Akit

Ekonomideki gelişmeler nedeniyle kaygılıyız

Ekonomide yaşanan son gelişmeleri değerlendiren
Tüketici Konfederasyonu Girişimi Dönem Sözcüsü Mehmet Bülent Deniz; “ekonomideki olumsuz gelişmeler nedeniyle tüketici borçlanmaya ve yoksullaşmaya devam ediyor” dedi.

Tüketici Konfederasyonu Girişimi Dönem Sözcüsü Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştır:

COVİD-19 nedeniyle küresel ekonomide yaşanan olumsuzluk, ülkemiz ekonomisini de etkilemiş, ancak halkımız 2020/Mart tarihinden bu yana dayanışma, sabır ve özveri duygusuyla davranarak zor sürece dayanmaya çalışmıştır.

Ancak son birkaç gündür kur ve altın fiyatlarında yaşanan sert yükselişler, siyasi iktidar tarafından olacağı söylenen ekonomide canlanma bir yana tüketicinin hissettiği gerçek enflasyonun yükselişte olması nedeniyle tüketiciyi yoksullaştırmaktadır. Pandemi öncesi zaten yüksek olan hane halkı borçluluğunun artmaya devam etmesi de dikkate alındığında, ilerleyen dönemde yaşanan bu olumsuzlukların daha da artacağı ve ülke ekonomisinde giderilmesi uzun zaman alacak zararların oluşacağı gözle görülür hale gelmiştir.

Yaşanan süreç kaygı vericidir.
Pandemi döneminde özellikle özel bankaların borç öteleme konusundaki olumsuz ve toplumsal dayanışmadan uzak tutumları, gıda fiyatlarındaki baş döndürücü artış nedeniyle zorlukla ayakta duran tüketici için kur ve altın fiyatlarındaki artışın tüm mal ve hizmet bedellerine yansımasıyla bundan sonra yaşamı sürdürmek daha da güçleşecektir. Yaşanan olumsuzluklara karşın ekonomi yönetiminin herhangi bir tepki vermemesi, kamuoyunu bilgilendirmemesi, yapılan açıklamaların boş vaatlerden ibaret olması da, kaygımızı arttırmaktadır.

Siyasi iktidarın bu zor süreçte dayanışma, sabır ve özveri gösteren topluma karşı görevini yerine getirmesi gerektiğini hatırlatarak;

-Tüketicinin yaşamını sürdürmesi için zorunlu olan gıda, elektrik, su, doğalgaz, iletişim, toplu ulaşım gibi mal ve hizmetlerden alınan tüm vergilerin sıfırlanması, bu kalemler dışındaki mal ve hizmet alımlarındaki vergilerin yüzde 1’e çekilmesi,

-Kamu veya özel, tüm bankalara olan her türlü kredi için 2020/Aralık sonuna kadar, faizsiz öteleme yapılması, taksitli kredi ödemelerinin 2021/Ocak ayından başlatılması,

-Tüm kamu alacakları için 2020/Aralık sonuna kadar icra yoluyla tahsilatların durdurulması, kamu alacaklarındaki gecikme için faiz uygulanmaması,

-Tüketicinin taraf olduğu tüm sözleşmelerde, mücbir sebep kuralının uygulanması ve tüketicin tercihi durumunda sözleşmeden herhangi bir yükümlülüğü olmaksızın dönme olanağının tanınması,

-Yaşamsal ve acil olmayan tüm altyapı yatırımlarının durdurulması ve bu projeler için ayrılan kaynağın, tüketicinin desteklenmesinde kullanılmasını talep ediyoruz.

Tüketici Konfederasyonu Girişimi
Dönem Sözcüsü
Mehmet Bülent Deniz

Tüketici Örgütleri Arabuluculuğa Karşı

28 Temmuz 2020’de yapılan yasa değişikliği ile tüketicinin hak arama mücadelesinin önüne bir engel daha konuldu! Yapılan değişiklikle Tüketici Mahkemesinde dava açmak isteyen tüketici, önce arabulucuya gitmek ve firma ile masaya oturmak zorunda…

Onlarca tüketici örgütünün oluşturduğu Tüketici Konfederasyonu Girişimi bu değişikliğe karşı çıkıyor. Tüketici Konfederasyonu Girişimi Dönem Sözcüsü Mehmet Bülent Deniz, ARTI TV’de, Duygu Bozkurt’un sorularını yanıtlıyor.

03.08.2020, Artı TV.