10 Eylül 2015 Perşembe

Havada ‘İş İşten Geçti’ Tazminatı

Rötar mağduriyetine yönelik düzenlemeleri hatırlatan Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı, ‘uçuş anlamsızlaşırsa’ yolcunun bilet ve yol masraflarının karşılanması gerektiğini vurguladı.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, uçuşlarda yaşanan gecikmeler nedeniyle doğan haklar konusunda uyarılarda bulundu. Deniz, “Uçan tüketiciye tanınan hakların ihlal edilmesi durumunda, yolcular tazminat isteminde bulunmalı” dedi. Deniz’in verdiği bilgiye göre, rötar nedeniyle randevusunu kaçıran yolcu için “uçuşun anlamsızlaşması” tazminatı bulunuyor. 

Deniz, yaptığı açıklamada, yürürlükteki ‘Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmeliği’nin, yolcuların çeşitli haklarını düzenlediğini hatırlattı. Artan havayolu trafiğinin, uçuşların sıklıkla ertelenmesine yol açtığını, bu durumun da yolcuların mağduriyetine neden olduğuna dikkati çeken Deniz, tüketicilerin en çok uçuşlardaki gecikmeden yakındığını ifade etti.
 
Uçak bekleyene içecek
Deniz, ilgili düzenlemelere göre işletmenin, uçuşlarda yaşanan gecikmeler nedeniyle gecikme süresine göre çeşitli ikramlarda bulunması gerektiğini hatırlattı. Deniz, 2-3 saat arası gecikmelerde, makul ölçüde sıcak ve soğuk içecek, 3-5 saat arası gecikmelerde sıcak ve soğuk içeceklerle birlikte kahvaltı veya yemek, 5 saat ve üzeri üzeri gecikmelerde sıcak ve soğuk içecekler, kahvaltı veya yemek, ek sıcak ve soğuk içecekler, ek hafif ara yemeği teklif edilmesi gerektiğini bildirdi.
 
Deniz, “Uçuşlarda yaşanan gecikmeler nedeniyle doğan haklarımız için ısrarlı olmalıyız. Uçan tüketiciye tanınan hakların ihlal edilmesi durumunda, yolcular tazminat isteminde bulunmalı ve ayrıca ilgili hava taşıma işletmesi hakkında idari para cezası verilmesi için Ulaştırma, Deniz ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne başvuruda bulunmaları gerekmektedir” dedi. 

50 bin liraya kadar ceza...
Milliyet’e açıklamalar yapan Mehmet Bülent Deniz, rötar mağduriyeti için 10 bin lirayla 50 bin lira arasında değişen para cezaları olduğunu hatırlatarak, “5 yolcu şikayet etse 50 bin lira para öderler” dedi. 

Rötar nedeniyle randevusunu kaçıran yolcu için “uçuşun anlamsızlaşması” tazminatı bulunduğunu anlatan Deniz, “Örneğin duruşmasını kaçıran bir avukat bundan yararlanabilir” dedi. Deniz, bu durumdaki yolcunun evine gönderilmek zorunda kaldığını, bilet masrafının yanı sıra yoldaki harcamalarının da şirket tarafından karşılanacağını söyledi.

Mithat Yurdakul, 08.09.2015 Milliyet http://www.milliyet.com.tr/havada-is-isten-gecti-tazminati/ekonomi/detay/2114108/default.htm

İşte Uçak Rötarlarında Yolcu Hakları

Son dönemdeki uçak seferlerindeki rötarlar, yolcu haklarını da gündeme getirdi. Bu konuda bir açıklama yapan Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; "Uçuşlarda yaşanan gecikmeler nedeniyle doğan haklarımız için ısrarlı olmalıyız" dedi.

Havayollarında son dönemde gündeme gelen uçak seferleri rötarları, yolcu haklarıyla ilgili soruları da gündeme getirdi.

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz bir açıklamayla bu duruma açıklık getirdi.

Tüketici Birliği Federasyonu açıklamasıyla, 5431 sayılı Sivil havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri hakkında Kanun ve Avrupa Birliği'nin (BC) 261/2004 sayılı Tüzüğü gereği yürürlükte bulunan 01.01.2012 tarihli Havayolu ile Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmeliği, havayolu ile seyahat eden yolcuların çok sayıda ve çeşitli haklarını düzenlediği belirtildi. 

İlgili düzenlemelere göre

Hava taşıma işletmesi, uçuşun planlanan hareket saatinden itibaren;

-1500 km (dahil)'e kadar iç hat uçuşları için iki saat veya daha fazla,
-1500-3500 km (dahil) iç ve dış tüm uçuşlar için üç saat veya daha fazla,
-3500 km. den fazla uçuşlar için dört saat veya daha fazla gecikmenin olacağını bekliyorsa;

-İki-üç saat arası gecikmelerde, makul ölçüde sıcak ve soğuk içecek,
-Üç-beş saat arası gecikmelerde, sıcak ve soğuk içeceklerle birlikte günün zamanına göre kahvaltı veya yemek,
-Beş saat ve üzeri gecikmelerde sıcak ve soğuk içecekler, günün zamanına göre kahvaltı veya yemek, ek sıcak ve soğuk içecekler ve ek hafif ara yemeği teklif etmek zorundadır.

Gecikmenin "gün" olması durumunda
Uçuştaki gecikmenin sonraki gün veya günler içinde olması durumunda;
-Otelde veya uygun bir konaklama tesisinde konaklama, havaalanı ile konaklama yeri arasında ulaşımı sağlamak zorundadır.

Ayrıca gecikme süresi ne olursa olsun, süre kısıtlaması olmaksızın iki telefon görüşmesi, faks mesajı veya eposta hizmeti verilmesi zorunludur.

Yine gecikmenin en az beş saat olması durumunda;
-Seyahatin gerçekleştirilmeyen bölümü ile yolcunun planlamış olduğu seyahatin tamamlanmasının artık bir anlamının kalmaması durumunda,
-Seyahatin gerçekleştirilen bölümü için bilet ücretinin tamamının satın almış olduğu fiyat üzerinden en geç yedi gün içinde iade edilmesi,
Ayrıca yolcunun seyahatinin ilk başlangıç noktasına ilk fırsatta dönmesini sağlayacak bir dönüş uçuşunun sağlanması gerekmektedir.

Bilgileri vermekle yükümlü
Uçuşu icra eden hava taşıma işletmesi, uçuş öncesi kontrol (check-in) işlemi sırasında, bu hakları içeren Türkçe ve İngilizce metni kontuardan veya uçağın biniş kapısından istenebileceğine ilişkin duyuruyu asmak ve istem halinde de belirtilen noktalarda bu metni yolcuya vermekle yükümlüdür.

Uçan tüketiciye tanına bu hakların ihlâl edilmesi durumunda, tüketiciler tazminat isteminde bulunmalı ve ayrıca ilgili hava taşıma işletmesi hakkında idari para cezası verilmesi için Ulaştırma, Deniz ve Haberleşme Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne başvuruda bulunmaları gerekmektedir.

08.09.2015, CNNTürk http://www.cnnturk.com/turkiye/ucak-rotarlarinda-ne-yapmak-gerekiyor