8 Eylül 2012 Cumartesi

"HGS İyi Bir Adım, 30 Lira Şartı Ağır"

Otoyol ve İstanbul Boğaz köprüleri geçişlerinin daha hızlı olmasını sağlamak amacıyla uygulamaya alınacak Hızlı Geçiş Sistemi'nde (HGS) en az 60 lira yükleme zorunluluğu ve 30 lira bakiyenin altındaki geçişlerin 'kaçak' olarak değerlendirilerek cezai işlem başlatılması kararına tüketiciler tepki gösterdi.

Tüketici örgütleri Kartlı Geçiş Sistemi'nin (KGS) yerine geçmesi planlanan uygulamanın seyahat özgürlüğüne kısıtlama getirdiğini, maliyet açısından mevcut OGS uygulamasından farklı olmadığını dile getiriyor. Tartışılan sistemde kullanılan HGS etiketinin satışları tüm PTT şubeleri ile otoyollar üzerine kurulacak PTT gişelerinden gerçekleştirilmeye başladı. 17 Eylül'den itibaren ise gişelerden geçişler başlayacak. Söz konusu etiketi 5 ya da 15 lira bedel ödeyerek satın alan ve aracının ön camına yapıştıran sürücüler birinci sınıf araçlar için en az 60 lira, ikinci sınıf araçlar için 75 lira, üçüncü sınıf araçlar için 106 lira, dördüncü sınıf araçlar için 135 lira, beşinci sınıf araçlar için ise 163 lira yükleme yapmak zorunda. Birinci sınıf araç (binek otomobil) etiketindeki para miktarının 45 liranın altına düşmesi durumunda sürücünün cep telefonuna uyarı mesajı gelecek ve para miktarı 30 liranın altına düştüğünde ise o etiket kara listeye alınacak, etiketin hesabı kapatılacak.

Uygulamayı anayasaya aykırı bulan tüketici örgütleri geri adım atılmadığı takdirde bireysel ve tüketici dernekleri olarak dava açacakları uyarısında bulundu. Müstakil Tüketici Birliği Başkanı Avukat Bülent Deniz, vatandaşın kaynağını atıl bir fona dönüştürmenin hiçbir açıklaması olmadığını belirtti. Deniz, "Güvence bedeli oluşturulmak isteniyorsa ideal miktar kara yollarında en yüksek geçiş bedeli ne ise onu belirlemektir. Hiçbir tarife 30 TL değil." dedi. Araç sürücüsünden güvence bedeli almanın gereksiz olduğunu ifade eden Bülent Deniz, "Kaçak geçişlerde zaten araç muayenesi yapılmayarak gerekli yaptırım uygulanıyor." diye konuştu. Deniz, gerekli düzenlemeler yapılmadığı takdirde HGS satın alarak bireysel dava açmayı planladığını belirtti.

Belirlenen alt limitin dikte edilmesinin kabul edilemeyecek miktarda yüksek olduğunu dile getiren Tüketiciler Birliği Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet İrmek, "Madem köprü geçişlerinde vatandaşa kolaylık sağlanmak isteniyor, etiket fiyatı ve cezai işlem uygulama sınırının düşürülerek vatandaş için daha makul düzeye çekilmesi gerekiyor." diye konuştu. Toplanan paraların 60 TL alt limiti ile PTT'nin havuzunda birikeceğini kaydeden İrmek, "PTT'nin özelleştirilmesi gündemde. Bizim dikkatimizi çeken nokta HGS etiketinin PTT üzerinden piyasaya sürülmesi. Kurum bu şekilde biriken fonu dilediği şekilde kullanarak hizmetlerine yeni uygulamalar ekleyecek. Yani PTT cazipleştirilip özelleştirme yoluna gidilecek." dedi.

'KAÇAK GEÇİŞİN CEZASI ZATEN VAR'
Yürürlüğe girmesi planlanan HPG sisteminde 30 TL altında limitle 'kaçak geçiş' yaptığı kabul edilecek araç sürücüsüne cezai işlem için tebligat yapılacak. Yasal süre içerisinde HGS etiketindeki para miktarını 30 liranın üzerine çıkaran sürücünün geçiş ücreti yatırdığı paradan düşürülerek ceza uygulanmayacak. Belirlenen süre içerisinde parayı yatırmayan sürücünün ise aracına kaçak geçiş muamelesi yapılmaya devam edilecek.

Uygulamanın hukuki dayanağı olmadığını söyleyen Tüketici Dernekleri Federasyonu Başkanı Sıtkı Yılmaz, "30 liranın altına 'kaçak' uygulamasının mantıkla ve hukukla bağdaşır hiçbir yönü yok. Paramı sonuna kadar kullanma hakkı bana aitken bu alt sınır uygulamasının bir mantıklı açıklaması olmalı. Bu konu gündemlerimiz arasında. Eğer gerekli düzenleme yapılmazsa biz de hukuki yollara başvurmayı planlıyoruz." diye konuştu.

Arife Kabil-Zaman 06.09.2012