İnternet bankacılığıyla ilgili tereddütler sürüyor... İnternet ve telefon bankacılığının güvenli olup olmadığı konusu kafaları kurcalıyor. Araştırmalara göre tüketicilerin yüzde 33,6’sı bilgisayarları ve telefonları üzerinden bankacılık işlemlerini gerçekleştiriyor. Bu durum daha önce yaşanan dolandırıcılık vakalarına bağlanıyor.
Hayatı kolaylaştıran internet ve telefon bankacılığı uygulamalarına ilgi sınırlı seviyede. Tüketicilerin önemli bölümü tarafından bu uygulamaların güvenli olup olmadığı sorusuna cevap aranıyor. Söz konusu soru, Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün ‘Tüketici Profili ve Bilinç Düzeyi Araştırma Raporu’na da damga vurdu.
Şubeler ve ATM’lerden vazgeçilmiyor
26 ilde 2 bin 242 tüketicinin katılımıyla hazırlanan rapora göre vatandaşların yüzde 33,6’sı internet ve telefon bankacılığını kullanırken; yüzde 66,4’ü şubeler ile ATM’lerden finansal işlemlerini gerçekleştiriyor.
Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Başkanı Bülent Deniz, Türkiye’de internet ve telefon bankacılığına temkinli yaklaşıldığına dikkat çekerek, “Bunun en önemli nedeni daha evvel yaşanan talihsiz olaylar, mağduriyetlerdir” dedi. Şu anda internet bankacılığının güvenli olduğuna işaret eden Deniz, “Buna rağmen bir korku veya tereddüt var. Çünkü geçmişte çok sayıda phishing (oltalama) ya da dolandırıcılık vakasıyla karşı karşıya kalındı” ifadelerini kullandı.
3-4 aşamalı önlem
Tüketicilerin gönül rahatlığıyla internet bankacılığını kullanabileceğini belirten Deniz, şunları söyledi: “Burada ilk olarak bir kullanıcı adı tanımlıyorsunuz. Ardından bankayla birlikte şifre belirliyorsunuz. Bu bir yana, kullanıcı adınızı ve şifrenizi girmenizi takiben karşınıza güvenlik resmi geliyor. İlave olarak da cep telefonunuza SMS yoluyla onay kodu gönderiliyor. Hepimize oh çektiren bu 3-4 aşamalı güvenlik önlemlerini göz önünde bulundurduğumuzda internet bankacılığını kullanmamak için bir neden göremiyoruz.”
İnternet bankacılığını kullananların sayısının artması gerektiğini vurgulayan Deniz, “Böyle bir adım kaydi ekonomiye katkı yapacağı gibi tüketicilerin şubelere veya ATM’lere gitmeden faturalarını, kredilerini ve kredi kartların ödemelerini mümkün kılacaktır” diye konuştu. Ticaret Bakanlığı’nın raporuna göre internet ve sosyal medya aracılığıyla alışveriş yapanların oranı gerilerde. Tüketicilerin yüzde 35’i bu kanallardan yararlanıyor. Kadın tüketicilerin yüzde 36,6’sının; erkeklerin yüzde 32,8’inin internet ve sosyal medyadan ürün yahut hizmet satın alıyor. En çok tercih edilen ürün gruplarının başında giyim eşyaları bulunuyor. Tüketicilerin yüzde 45,7’si internet üzerinden alışveriş yapmayı güvenli görmezken, yüzde 86,1’i de ürüne ve satıcıya dair yorumlara göre hareket ediyor.
Harcamalara dikkat
Rapora göre aylık gelirlerinin giderlerini karşıladığını dile getiren tüketicilerin oranı yüzde 55,6. Gelirleri giderlerini karşılamayan tüketicilerin yüzde 42,2’si önlem olarak harcamalarını kısma yoluna gidiyor.
Mağdurlar hak aramıyor
Mağdur olan tüketiciler ise haklarını aramaktan kaçınıyor. Tüketicilerin yüzde 17,2’si son bir senede satın aldığı bir mal veya hizmetle ilgili sorun yaşadığını kaydediyor. En fazla sorun yaşanan ürün grupları yüzde 34 ile giyim, yüzde 22 ile elektronik ürünler, yüzde 11 ile gıda ürünleri ve yüzde 9,1 ile iletişim hizmetleri olarak sıralanıyor.
https://www.yeniakit.com.tr/haber/tuketicilerin-yuzde-66si-subeleri-ve-atmleri-tercih-ediyor-734350.html