8 Şubat 2015 Pazar

Kurumsal Soygun...

İletişim, su, elektrik, doğalgaz şirketlerinde, bankalarda tüketicinin başına gelenler...
Organize olmuş yapılara karşı tüketici çaresiz mi?

Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz ve Gazeteci-Yazar Ahmet Coşkunaydın, Çetin Ünsalan'ın hazırlayıp sunduğu EkoPolitik'te anlattı.

06.01.2015 Ulusal Kanal EkoPolitik



"Kayıp-kaçak Bedeli Kaldırılsın"

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Başkanı Haşmet Atahan, elektrik tüketicisinden, özellikle teknik altyapı yetersizliklerinden kaynaklanan kayıpların bedelinin alınmasının ve yapılan diğer kesintilerin hukuka uygun olmadığını savunarak, hepsinin kaldırılmasını talep ettiklerini bildirdi.
Atahan, Taksim Hill Otel'de düzenlenen toplantıda, tüketici dernek ve federasyonları ile bir araya gelerek elektrikte kayıp-kaçak bedellerinin tüketiciye iade edilmesi konusunu görüştüklerini söyledi.

"Kayıp veya kaçak elektrikten tüketiciler sorumlu tutulamaz ve bunların bedeli tüketiciden alınamaz" diyen Atahan, bu konudaki uzun süren mücadelelerinin görmezden gelinemeyeceğini ve Yargıtay Hukuk Genel Kurulu'nun ilgili kararının yok sayılamayacağını vurguladı.

Atahan, kayıp-kaçak bedelinin iadesiyle ilgili kararın 17 Aralık 2014'te kesinleştiğini hatırlatarak, "Karardan çıkan sonuçlara bakılırsa Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'na (EPDK) sınırsız fiyat belirleme hak ve yetkisi verilmemiştir. Başka kişiler tarafından hırsızlanmak suretiyle kullanılan elektrik bedellerinin kurallara uyan abonelerden tahsili yoluna gitmek hukuk devleti ve adalet düşüncesiyle bağdaşmamaktadır" dedi.
Kayıp-kaçak bedeli olarak tüketicilerden alınan ücretlerin 2014'te yaklaşık 5 milyar lira olduğunu kaydeden Atahan, "Son 3 yıl içerisinde tüketicilerden haksız olarak alınan miktar 13,5 milyar liradır. 10 yılda ise 30-40 milyar lira tüketiciden gasbedilmiştir" diye konuştu.

Atahan, tüketiciden "dağıtım bedeli, perakende satış-hizmet bedeli, sayaç okuma bedeli, iletişim sistemleri bedeli, TRT fonu, enerji fonu, belediye fonu" gibi haksız kesintiler yapıldığa işaret ederek, "Gerek kayıp-kaçak bedeli gerekse 7 kalemde alınan diğer kesintilerin hiçbiri hukuka uygun değildir. Sosyal devlet ilkesine, evrensel tüketici haklarına aykırıdır. Hepsinin kaldırılmasını talep ediyoruz" dedi.

Tüketici örgütleri olarak sorunların uzlaşarak çözülmesi taraftarı olduklarını belirten Atahan, bu nedenle Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız'dan görüşme talep edeceklerini aktardı.

Atahan, "Biz tüketici dernekleri ve federasyonları olarak elektrikte yaratılan kayıp-kaçak karmaşasının giderilmesini ve uzlaşı yoluyla makul bir çözüme kavuşturulmasını istiyoruz" diye konuştu.

Bu çözüm süresinde mahkemelerin iş yükünü artırmak, devleti ve dağıtım şirketlerini zarara uğratmak istemediklerini vurgulayan Atahan, öncelikle tüketicilerin mağduriyetinin giderilmesini istediklerini, bu süreçte yumuşak bir geçişin yaşanabileceğini anlattı.

Atahan, açıklamaya, TÜKODER, Tüketiciler Birliği Federasyonu, Tüketiciyi Koruma Derneği, Bursa Tüketiciler Derneği, Tüketici Sorunları Derneği, Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Derneği, Tüketici Hakları ve Çevreyi Koruma Derneği, Tüketiciler Derneği, Tüketici Hakları Derneği, Tüketici Hakları Merkezi Derneği, Tüketici Mağdurları ve Çevreyi Koruma Derneği'nin imza attığını sözlerine ekledi.

"Bu bedeli geri almak için hiçbir aracıya gerek yok"
Tüketici Sorunları Derneği Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, bu bedelin vatandaşı 2 kere mağdur ettiğini, iade için hareket geçenlere, birtakım dolandırıcı firmaların başvururken kullanabileceklerini söyledikleri boş dilekçe pazarladığı aktardı.

Hakem heyetlerindeki sistem sıkıntısına rağmen vatandaşların elektrik dağıtım şirketine başvurarak ayrıntılı döküm isteyebileceklerini, burada tespit edilen kayıp-kaçak tutarını, ikamet ettikleri ilçe kaymakamlıklara başvurarak geri alabileceklerini vurgulayan Ağaoğlu, "Bu bedeli geri almak için hiçbir aracıya gerek yoktur" dedi.

Tüketicileri Koruma Derneği Genel Sekreteri Halil Çamalan da cep telefonlarına gelen "Sizden haksız alınan ücretleri biz alıyoruz. Bize başvurun" şeklindeki kısa mesajların dikkate alınmaması gerektiğini vurguladı.

"EPDK bu konuda adım atmalı"
Tüketiciler Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, Türkiye'deki 38 milyon abonenin aynı anda yargıya başvurması halinde sistemin kilitleneceğini aktardı.


Deniz, "Dolayısıyla EPDK, bu konuda yasal bir adım atmalı. Vatandaşlar şu anda kaymakamlıklardaki hakem heyetleri ve mahkemelere gidebiliyor. Görünen o ki Yargıtay Hukuk Genel Kurulu son derece üst düzeyde üretilmiş bir karar varken hiçbir yerel mahkeme veya tüketici hakem heyetinin bu kararı görmezden gelmesi, emsal olarak almaması mümkün değil. Bundan sonra yargıdan çıkacak kararlar bu karara paralel olacaktır" diye konuştu.