Cepte numara taşımada ‘bip’ sesinin iptaline, Danıştay yürütmeyi durdurma kararı verdi. Bir tüketici derneğinin yaptığı başvuruyla çıkan karar sonrasında isteğe bağlı hale gelen ‘uyarı tonu’ kalkmıyor.
Mobil operatörünü değiştirenler için tercihe bağlı hale getirilen ‘uyarı tonu’na, yürütmeyi durdurma kararı çıktı. Bu yılın başı itibariyle Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), ‘numara taşınabilirliği uyarı tonu’nu tüketicinin tercihine bırakmıştı.
SMS’le talepte bulunana 1 Ocak 2016 tarihine kadar uyarı tonu verilecek. Bu tarihten sonra ise uyarı tonunun sonlandırılması ve sadece isteyen abonelere uyarı tonu hizmeti verilmesi kararı çıkmıştı. Ancak bu kararın bozulması için Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER), Danıştay 13’üncü dairesine yaptığı başvuruyla yürütmeyi durdurma kararı çıkardı. Bu da cepte ‘bip’ sesinin geri döneceği anlamına geliyor.
‘Aksine genişletilmeli’
TÜSODER Başkanı Aydın Ağaoğlu, bu kararın iptali için Danıştay’a başvurduklarını ve 1 Temmuz tarihi itibariyle yürütmeyi durdurma kararı çıktığını ve bu kararın kendilerine bu ay başı itibariyle tebliğ edildiğini açıkladı. Ağaoğlu, tüketiciler olarak numara taşımada uyarı tonunun kaldırılmasını değil aksine genişletilmesini istediklerini de kaydetti.
Ağaoğlu, “Operatörler şebeke içinde yüksek miktarda dakikayı çok ucuza sunmalarına karşın diğer operatörlere yönelik aramalarında aynı ücrete daha kısıtlı dakika veriyor. Uyarı sesi olmayınca karşıdaki kişi aynı şebekede zannedilerek kısıtlı miktardaki dakikalar harcanıyor. Sürpriz faturalarla karşılaşılıyor. Biz uyarı tonunun devam etmesi yanında karşımızda konuştuğumuz ve numarasını taşıyan abonenin de kendi şebekemizde olduğunu belirten bir yeni uyarı tonu getirilmesini istiyoruz” açıklamasını yaptı.
‘Bu bir ara karar’
Bu konuda mağdur olan tüketicileri düşünerek şubat ayında Danıştay’a başvurduklarını anlatan Ağaoğlu, “1 Temmuz’da yürütmenin durdurulması kararı çıktı. Bu bir ara karar. Danıştay bundan sonra yürütmeyi durdurmayı esastan görüşecek. Yıl sonuna kadar da bu maddeyi iptal edeceğini umuyoruz. Bu gerçekleşemese bile bu kararın 5 yıl bağlayıcılığı var. Artık uyarı tonuyla ilgili eski hale dönülmüştür. Bu tüketici lehine bir karar. Numarasını taşıyan bazı insanların bu sesten utandığı yönünde söylemler var. Bu doğru değil” dedi.
‘Her yöne tarifeler var artık uyarıya gerek yok’
Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Bülent Deniz, uyarı tonunun artık bir anlamının kalmadığını savunarak, şöyle konuştu: “Tarifelerin birbirine yaklaşması ve her yöne paketlerin yaygınlaşması nedeniyle uyarı tonu Türkiye koşulllarında sektörde rekabeti azaltıcı duruma dönüştü. Aboneler bu uyarı tonu nedeniyle numara taşımada daha çekingen davranıyor. Ton kalkınca aboneler daha rahat hareket etme şansı bulacak. Danıştay yürütmeyi durdurma kararı verdi ancak rekabeti artırıcı bu kararı dikkate alacağını ve uyarı tonunun uygulamasının kaldırılmasına ilişkin BTK kararını bozmayacağını düşünüyoruz. Bu karara BTK 30 gün içinde itiraz edecek.”
84 milyon numara taşındı
- BTK verilerine göre, 72 milyon 40 bin 764 mobil abonesi bulunan Türkiye’de bugüne kadar 84 milyon 201 bin 141 kez cep telefonu numarası başka bir operatöre taşındı.
- Numara taşıma işleminin başladığı 9 Kasım 2008’de 653 bin numara taşınırken, bu sayı bir sonraki yıl 9 milyona çıktı. 2010’da 15 milyon, 2011’de 14 milyon, 2012’de 11,5 milyon, 2013’te 15,1 milyon, 2014’te ise 13,6 milyon numara taşıma gerçekleşti.
- Cep telefonu operatörleri arasında en az 1 defa geçiş yapanların sayısı geçen yıl 7 milyon 592 bin 789 olarak kayıtlara geçti. Operatörünü 2 defa değiştirenlerin sayısı 1 milyon 501 bin 245, 3 defa değiştirenlerin sayısı ise 223 bin 102’i buldu.
Hanife Baş, 06.08.2015 Milliyet http://www.milliyet.com.tr/cepte-bip-sesi-kalkmiyor/ekonomi/detay/2097742/default.htm