Yılbaşı, kandiller, Sevgililer Günü, Anneler Günü gibi özel
zamanlarda tanımadığı yerlerden kısa mesaj bombardımanına maruz kalan
tüketiciler ne yapacağını şaşırıyor.
Sektör otoritelerinden bu konuya çözüm bulmasını isteyen
Tüketiciler Birliği ve Tüketiciler Birliği Federasyonu, Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumu (BTK)'nu inisiyatif almaya davet ediyor. Tüketiciler Birliği
Başkanı Nazım Kaya, mobil operatörlerin reklam SMS'lerini önleme hakkı
bulunduğunu belirtirken, "Bunlar, konuya daha duyarlı ve daha ilgili
olmalı." derken, sektör otoritesini de prolemi çözmeye davet ediyor.
Cep telefonlarına gelen reklam, promosyon ve kutlama mesajları
özel günlerde katlanıyor. Yapılan şikayetlere rağmen konuya çözüm
getirilememesi tepki ile karşılanırken, konuyla ilgili olarak Cihan'a
açıklamalarda bulunan Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya, kısa mesaj
yöntemiyle satış tekniğini kuruyemişçilerin dahi kullandığına işaret ederek, bu
durumun bir tüketici olarak kendini bile çileden çıkardığını aktarıyor. Kaya,
"Bu iletiler hem gün içinde hem gece hem de sabah 5.00 sularında geliyor.
Hali ile bireyler 'Acaba önemli bir şey mi var' diye tedirgin oluyor, panik
oluyor. Tabii bunları nereye şikâyet edeceği de muamma. Son dönemde SMS ile
yapılan bu tür tacizler aşırı bir hal aldı. Bu iş kontrol altına alınmalı.
Bireye ait bilgileri onun onayı olmadan paylaşanlar, kullananlar yasal işleme
tabi tutulmalı. Mobil operatörlerin bu konuda daha etkin davranması sağlanmalı.
Burada Ulaştırma Bakanlığı geç kaldı. BTK devreye girmeli, kurallar koymalı,
müeyyideleri kararlı bir biçimde uygulamalı." ifadelerini kullanıyor.
Tüketiciler Birliği Federasyonu Genel Başkanı Bülent Deniz de
yönetmelik gereği GSM operatörlerinin şikâyete konu olan reklam SMS'lerini
engellemekle görevli olduğuna dikkat çekiyor. Deniz, "Tüketiciler bu
yönetmeliği bilmediğinden, kısmen mobil operatörlerinin ihmallerinden dolayı
reklam bombardımanı altındayız. Bunlar engellenmeli ama GSM şirketleri gelir
elde ettiği için pek oralı olmuyor. Yani duyarlı olunmadığından cep
telefonlarımız reklam bombardımanı altında." diyor. Deniz de BTK'nın bu
konuda daha aktif davranabileceğini belirterek, "Bu konu ile ilgili
yaptırımlar yeterli değil. Kurum, 'Şikâyetleriniz ilgili firmaya yönlendirildi'
diyor. Ama sonrası yok. BTK, kanundan kaynaklanan haklarını kullanmalı, gerekli
yaptırımları uygulamalı. Ulaştırma Bakanlığı yeni bir kanuna odaklandı. Ama
kanunu yenilemek sorunu halletmiyor." değerlendirmesinde bulunuyor.
TOPLU REKLAM SMS'LERİ ÖNLENEBİLİYOR
Telekom alanında 2009'da yenilenen yönetmeliğe göre cep
telefonlarına yerli yersiz gelen reklam SMS'leri mobil operatörleri tarafından
engellenebiliyor. Teknik olarak engelleme ancak toplu iletilere
uygulanabiliyor. Turkcell hattı olanlar bu tür SMS'leri 2780'e aktarıp
engelleyebiliyor. Ya da 757 27 80 numaradan belli konularda iletileri
önleyebiliyor. O da olmadığı takdirde 444 0 532 yi arayıp sözlü olarak
engelleme talebinde bulunabiliyor. Söz konusu durum için Avea hattı olanların
7672'ye 'İptal Reklam' yazması, Vodafone hattı olanların ise 444 0542'yi
araması gerekiyor.