10 Şubat 2015 Salı

"İstanbul'da Taksiciler Müşteri Seçiyor" Eleştirisi

Tüketiciler Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz, İstanbul'da taksicilere yönelik şikayetlerin başında, kısa mesafede yolcu alınmamasının geldiğini belirterek, "İstanbul'daki taksiciler, müşteri seçiyor. Çünkü müşteri sayısı fazla. Plaka sayısı artırılırsa taksicilerin müşteri seçme tercihi ortadan kalkacak" dedi.
Deniz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, kentte taksicilerin, kısa mesafeye gitmek isteyen vatandaşları mağdur ettiği yönündeki şikayetlerin son zamanlarda arttığını söyledi.
Mehmet Bülent Deniz, kentteki taksi sayısının az olduğunu savunarak, "Hem trafiğin artması hem de özel araç sahiplerinin toplu taşımayı tercih etmesi nedeniyle bir ek talep oluşmuş durumda. Bu talep, taksi sayısıyla karşılaştırıldığında, maalesef hem hizmet hem de kalite açısından sıkıntılar olduğunu görüyoruz" diye konuştu.
Uzun yıllardır taksi plakasının bir yatırım aracı olarak kullanıldığını anlatan Deniz, "Dünyayı biliyoruz. Hiçbir memlekette taksi plakası yatırım aracı olarak kullanılmaz, elden ele satılmaz ve her yıl prim yapmaz. Böyle bir ülke bilmiyoruz, hatırlamıyoruz, öyle bir bilgi bizde yok. Ama ne yazık ki özellikle İstanbul'da böyle bir uygulama var" ifadelerini kullandı.
Taksicilik, rant sektörü haline geldi
Tüketiciler Birliği Federasyonu Başkanı Deniz, Türkiye'de taksicilik sektörüne ilişkin standart bulunmadığını savunarak, şöyle devam etti: "Basından ve bize ulaşan şikayetlerden de biliyoruz ki taksicilik, tüketiciye ulaşan bir hizmet olmaktan ziyade birtakım grupların ele geçirdiği ve rant sağladığı bir sektör haline dönüşmüş. Şimdi burada taksilerle ilgili bize ulaşan şikayetlerde mesafe gözeterek yolcu almamak, küfürlü konuşmalar, sigara içilmesi gibi durumlar var. Türkiye'de bahçıvan olmak için bile gidip meslek yüksek okulundan eğitim alınıyor. Ama İstanbul'a baktığınızda isteyen herkes taksi şoförü olabiliyor. Bunun için hiçbir engel yok. Yani plaka sahibi, istediği zaman, gündüz ve geceye ayrı olarak şoför bulabiliyor. Şoförlük yapacak ehliyette ve yetenekte olup olmadığını da bilmiyoruz. İstanbul'un sokaklarını biliyor mu, müşterisine nasıl davranacağını biliyor mu, acil durumlarda ne yapması gerektiğini biliyor mu? Bu tarz bir eğitim alıp almadığını bilmiyoruz."
Müşterinin taksi hizmetinden memnun olduğu bir ortamın sağlanmasının, hem tüketici hem de şehir trafiği için büyük bir çözüm olacağını ifade eden Deniz, bu konuda İstanbul Büyükşehir Belediyesinin devreye girmesi gerektiğini bildirdi.
Plaka sayısını arttırılmasının sorunu çözebileceğini savunan Deniz, şöyle devam etti: "İstanbul'daki taksiciler, müşteri seçiyor. Çünkü müşteri sayısı fazla. Plaka sayısı artırılırsa taksicilerin müşteri seçme tercihi ortadan kalkacak. O zaman taksici her müşterinin kıymetini bilecek. Ama bunu da yapmıyorlar. Çünkü bu işten rant elde edenler, yıllardır insanları korkutuyorlar. ' Taksi plaka sayısı artarsa trafiğin yükü artar' diyorlar. Oysa ki taksicilerle sorun yaşadığı için özel araç kullanan vatandaş sayısına baksınlar. Her geçen gün artıyor. Piyasaya 1-2 bin taksi plakası daha sürmek mi yoksa taksi değil de özel araç kullananlar mı trafiğe zarar veriyor?"
Mehmet Ali Derdiyok, 19.01.2015 Anadolu Ajansı http://www.aa.com.tr/tr/turkiye/452310--quot-istanbulda-taksiciler-musteri-seciyor-quot-elestirisi

Yasal Takiptekiler 3 Milyona Ulaştı

Devletin, sadece geçtiğimiz yıl karşılıksız olarak 30.4 milyar liralık yardım dağıtmasına rağmen, kredi kartı borcunu ödeyemediği için takibe uğrayanlar, 2,9 milyon kişiyi buldu.

Vatandaşın, iki yakası biraraya gelmiyor. 2014 yılında  30.4 milyar lira sosyal yardım dağıtıldı, ama, bireysel kredi veya kredi kartı borcundan dolayı yasal takibi devam eden kişilerin sayısı, Kasım 2014 ayı itibarı ile 89 bin arttı, yasal takipteki borçlularının sayısı 1 milyon 558 bini buldu.
Türkiye Bankalar Birliği (TBB) Risk Merkezi, aylık, yıllık ve bütün dönem verilerini kişi bazında tekilleştirilme yaparak, Negatif Nitelikli Bireysel Kredi ve Kredi Kartı Kasım Ayı Raporu’nu yayınladı. Rapora göre, bireysel kredi borcundan dolayı yasal takibe intikal etmiş kişi sayısı, geçen yılın ilk 11 ayına göre yüzde 2 artarak 611 bine, bireysel kredi kartı borcundan dolayı yasal takibe intikal etmiş kişi sayısı ise yüzde 11 artışla 947 bine yükseldi. Buna göre bireysel kredi veya bireysel kredi kartı borcundan dolayı yasal takibe girmiş tekilleştirme yapılmasıyla hesaplanan toplam kişi sayısı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 artışla 1,2 milyon oldu.

15 yıllık bilanço
2009’dan bugüne bakıldığında, bireysel kredi veya bireysel kredi kartı borcundan dolayı yasal takibe girip hâlâ yasal takipte olan tekilleştirme yapılmasıyla hesaplanan kişi sayısı 2,9 milyon olarak gerçekleşti. Bu rakam Ekim ayına göre yüzde 3,1 oranında, 89 bin civarında arttı. Kasım dönemi itibarı ile, bireysel kredi borcundan dolayı yasal takibe girip hâlâ yasal takipte olan kişi sayısı, bir ay önceye göre yüzde 1,5 artarak 1,87 milyon kişiye ulaştı. Bireysel kredi kartı borcundan dolayı yasal takibe girip hâlâ yasal takipte olan kişi sayısı ise son ay içinde yüzde 5,3 artarak 1,99 milyon kişi oldu.

Karta sarılıyorlar
Gıda başta olmak üzere çeşitli kalemlerdeki zamlarla artan enflasyon, milyonlarca vatandaşı borcunu ödeyemez hale getirince, halk, “sonra belki para bulurum, öderim” umudu ile ihtiyaçlarını kredi kartı ile karşılama yolunu seçmeye mecbur kalıyor.  Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz, “Borcunu ödeyemeyen tüketici, 90 gün boyunca para ödeyemez ise bankacılık düzenlemeleri gereği banka, yasal takip başlatmak zorunda. Bunun nedeni ise giderek artan yaşam koşulları, başta gıda maddeleri olmak üzere çeşitli zamlarla artan enflasyondur.” dedi.

15.01.2015, Yeniçağ http://www.yenicaggazetesi.com.tr/yasal-takiptekiler-3-milyona-ulasti-108390h.htm