Firmaların abonelik iptal talebini faks yoluyla istemesi ve süreyi uzatması vatandaşı bıktırdı. Binbir güçlükle gönderilen fakslara rağmen bazı şirketlerin isteksiz davrandığını belirten TÜSODER Başkanı Aydın Ağaoğlu, “Abonelik fesih talebi geldikten 48 saat sonra iptal edilmezse, o süreden sonraki kullanım ücreti talep edilemez.” dedi.
Digiturk, Superonline, Türk Telekom, D-Smart gibi platformlara abone olan tüketiciler aboneliği iptal etmek istediğinde birçok zorlukla karşılaşıyor. Bu platformlara abone olan müşteriler Aboneliklerini sonlandırmak istediğinde; şirketler, talebin kendilerine telefon yerine faks yoluyla iletilmesini istiyor. Faks çekmek gibi bir ilkel bir uygulama, tüketiciye zaman kaybettiriyor.
Abonelik iptali için faks çekmenin veya tüketicinin abone merkezlerine davet edilmesinin aboneye eziyetten başka bir şey olmadığını belirten Tüketici Sorunları Derneği (TÜSODER) Başkanı Aydın Ağaoğlu, “Her şeyden önce bu ülkenin kırsal kesiminde yaşayan, faks çekme imkânı olmayan aboneleri de göz önüne almalıyız. Kaldı ki şehir merkezlerinde yaşayan insanların da faksa ulaşma imkânı mail ya da telefon kadar yaygın değil.” dedi. Ayrıca zaman zaman abonelik iptal işlemini gerçekleştirmek istemeyen firmaların faksla talebe rağmen aboneliğinin sonlandırılmadığını söyleyen Ağaoğlu, sorunun üzerine gidildiğinde ise kurumların, ‘faksınız okunaksızdı’ şeklinde cevap verdiğini belirtiyor.
Şirketlerin telefonla yapılan işlemden duyduğu güvenlik endişesi için de farklı yöntemlerin denenebileceğini kaydeden Ağaoğlu, “Mesela tüketiciye daha önce yani abonelik sırasında belirlenen anne kızlık soyadı, en sevdiği arkadaşı gibi güvenlik soruları sorulabilir.” dedi.
‘Faks çek’ diyen Digiturk’e para cezası verilmişti
Konu ile ilgili Digiturk’e Eylül 2012’de abonelerine sadece faks yoluyla iptal başvurusu zorunluluğu nedeniyle para cezası verilmiş ve soruşturma açılmıştı. Yani 2012’ye kadar Tüketici Hakları Yönetmeliği’ne göre bu tarz aboneliklerin kapanmasında sadece faks seçeneğinin sunulması, doğru değildi. Fakat 2013’ün Haziran ayında tüketici hakları yönetmeliğinin 18. maddesinde yapılan değişiklikle bu uygulama yasal bir hale geldi. Firma yetkilileri, bu uygulamayı güvenlik için yaptıklarını ifade ediyor. Abonelik iptal işlemi gerçekleştirmek isteyen bazı tüketiciler ise bu durumdan, “İşlemler arasında bir farklılık olmamasına rağmen müşterinin faksa yönlendirilmesi, bazı belge ve bilgilerin istenmesi iptal sürecini yavaşlatmak ve bu süreçte tüketiciyi ikna ederek kararından vazgeçirmek amacını taşıyor.” Şeklinde yakınıyor. Mağduriyetini şikayetvar.com adlı web sitesinde dile getiren Selman T.,“D-Smart Net ile sözleşmemin bitmesi için defalarca faks numarasını denememe rağmen sürekli meşgul olan hattan dolayı faksı bir türlü gönderemedim. Böyle bir iptal işlemi olabilir mi? Telefondan kayıt alırken güzel, iptal ederken koskoca bir firma kullanılmayan bir faks numarası ile bizi oyalıyor.” dedi. Bir diğer şikâyetçi Alihattin A. ise “Digiturk üyesiyim, yeni üyelere tanınan avantajlardan faydalanamadığım için üyelik iptali istedim. Mektup ya da faks ile bunu yapmamı istediler, yapacağız bakalım ama iptal etmemek için ellerinden geleni yapacaklarını düşünüyorum.” ifadelerini kullandı.
Bu uygulamanın tüketicinin güvenliğini sağladığını ifade eden Tüketiciler Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz ise, “Bu şekilde olması bana göre tüketicinin güvenliğini sağlıyor çünkü aboneliğin feshi için her ne kadar müşteri hizmetleri tarafından yapılan ses kayıtları bir yıl boyunca saklanıp mahkemede kanıt olarak kullanılsa da yazılı iptal isteminin daha güvenli olduğunu düşünüyorum.” diye konuştu. Ağaoğlu ise abonelik iptal süresinin uzaması durumunda tüketicilere; “Abonelik fesih talebi geldikten 48 sonra abonelik iptal edilmezse yönetmeliğe göre tüketiciden o süreden sonraki kullanım ücreti talep edilemez.” dedi.
Fatih Çelik, 21.01.2015 Zaman http://www.zaman.com.tr/ekonomi_abonelik-birkac-dakika-iptali-gunlerce-suruyor_2272482.html