Tüketici
Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili olarak şu açıklamayı
yapmıştır:
Bilindiği gibi 2008 yılından bu
yana, numara değiştirilmeksizin hizmet alınan GSM. operatörü değişikliği
yapılabilmektedir.
Bu uygulama sonucunda GSM.
operatörleri arasında oluşan rekabet ortamından tüketici yararlanmış ve
iletişim hizmet bedelleri düşmüştür.
Bu uygulama başladığında,
tüketicinin serbestçe hizmet aldığı GSM. operatörünü belirleyebilmesi için
numara taşınabilirliği yanında, numaranın taşındığını kullanıcıya bildiren
uyarı tonu (NTS) uygulaması da, sürecin o anki koşulları gereği devreye
sokulmuş olup halen uygulanmaktadır.
Şimdi Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından, Numara Taşınabilirliği Yönetmeliği’nin;
farklı GSM. operatörlerine ait numaralar arasında iletişim kurulduğunda, arayan
tüketiciye “farklı GSM. operatöründen
hizmet alan numarayı aradığına” ilişkin ayrıt edici uyarı tonu
zorunluluğunu düzenleyen 18. maddesinde değişiklik çalışması yapılarak; uyarı
tonunun, arzu eden tüketici için uygulanmasına ilişkin düzenleme kamuoyu
görüşüne sunulmuştur.
Numara taşınabilirliği uygulamasının
başladığı dönemde tam rekabet ortamının oluşmasında büyük yarar sağlayan uyarı
tonu uygulamasının, ilerleyen süreçte ve günümüzde, bu ortamın oluşmasını
olumsuz yönde etkilemektedir.
Şu anda tüketiciye hizmet veren her
üç GSM. operatörünün tarifeleri incelendiğinde; “her yöne” uygulamasının oldukça yaygın olduğu, oluşan rekabet ortamı
nedeniyle bu durumun daha da yaygınlaşmakta olduğu ve tüketicilerin tarife
seçiminde “her yöne” paketlerini
tercih ettikleri gözlemlenmektedir. Dolayısıyla uyarı tonu uygulamasının işlevi,
gerekliliği ve özelliği, amaca uygun olmaktan uzaklaşmaya başlamıştır.
Öte yandan tüketicilerden ulaşan
isteklerde, uyarı tonu uygulamasının rahatsız edici olduğu ve kimi zaman da
GSM. operatörü değişikliğinin yanlış izlenimlere yol açacağı belirtilmektedir.
Yine yapılan kamuoyu araştırmaları;
-Her üç abonenin ikisinin uyarı tonu
uygulamasını istemediği,
-Her üç aboneden birinin, operatör
değişikliği yaptığının anlaşılmasını istemediği,
-Numarasını hiç taşımamış abonelerin
yüzde 41’nin, uyarı tonu uygulaması nedeniyle numarasını taşımadığı,
-En önemlisi uyarı tonunu duyan
abonelerin yüzde 40’nın, uyarı tonunun ne anlama geldiğini bilmedikleri
sonucunu göstermektedir.
Ancak farklı GSM. operatöründen
hizmet alan bir aboneyi arayan “her
yöne” paketinin dışında tarifeye tabi tüketicinin, uyarılmasının,
tüketicinin evrensel haklarından olan “bilgilenme
hakkı”nın gereği olduğu da, kuşkusuzdur.
Tüketici
Birliği Federasyonu olarak
bu saptamalar ışığında;
-Numara Taşınabilirliği
Yönetmeliği’nin 18. maddesinde öngörülen değişikliği desteklediğimizi, arayan
abonelerden tercih edenler dışındaki aboneler için uyarı tonu uygulamasının sona
erdirilmesi,
-Uyarı tonu almayı tercih eden
tüketiciler için de, uyarı tonu (NTS) yerine aranan GSM. operatörünün isminin
söylendiği uyarı sesi uygulamasının başlatılmasının tüketici yararına olacağı
görüşündeyiz.
Mehmet
Bülent Deniz
Genel
Başkan