Türkiye
Bankalar Birliği (TBB) Başkanı ve Ziraat Bankası Genel Müdürü Hüseyin Aydın,
bankaların iki gelirinin olduğunu vurgulayarak, bunlardan birinin faiz
diğerinin ise ücret ve komisyonlardan oluştuğunu söyledi. Aydın bu kapsamda
bankaların yaptıkları hizmetin karşılığı olarak vatandaşlardan komisyon ücreti
ve kredi kartı aidatı alması gerektiğini söyledi. Hüseyin Aydın ile TTB Genel
Sekreteri Ekrem Keskin, Ekonomi Muhabirleri Derneği (EMD) üyeleri ile
bankacılık sektörü ve son günlerde sektördeki gelişmeleri paylaştı. Keskin
sohbet öncesi uluslar arası gelişmeler, Türkiye ekonomisi ve bankacılık sektörü
konulu bir sunum yaptı.
ÖNEMLİ BİR GELİR KAYNAĞI
Kredi kartı
ücretleri ile komisyonlara ilişkin bir soru üzerine, bankaların kârının iki
kalemden elde ettiğini bunun da faiz ile ücret ve komisyon gelirleri olduğunu
vurgulayan Aydın, 'Ücret ve komisyonlarla ilgili kamuoyuna yeterince açıklama
yaptık. Ücret ve komisyon geliri elde ediyoruz, elde etmeye de devam edeceğiz'
dedi. Yaptıkları yatırımlar ve verdikleri hizmetten ücret almalarının en doğal
hakları olduğunu belirten Aydın, 'Müşterinin hangi hizmeti, hangi fiyattan ve
kimden aldığını bilmek koşuluyla bunun önü açık olmalıdır' dedi.
BANKALAR RAHATSIZMIŞ!
Ücret ve
komisyon konusunun sürekli tartışılmasını bankalar olarak rahatsız edici
bulduklarını ifade eden Aydın, kâr artışı ile özkaynak kârlılığın farklı
olduğunu vurguladı. Aydın, 'Şunun altını çizmek istiyoruz, kâr artışı yüzde 15.
Kâr başka bir şey, özkaynak kârlılığı başka bir şey. Bizim öz kaynak kârlılığımızın
seyrinin izlenmesi lazım. Özkaynak kârlılığı nereden nereye geliyor, ona bakmak
lazım. Hangi sermaye ile hangi özkaynakla oraya gelmişiz, böyle sorgulanması
lazım. Biz hak etmediğimiz bir şeyin hiç kimse tarafından alınmamasını
istiyoruz. Ama hak edilmiş bir ücretin ve bir şey alınacaksa onun da bir bedeli
varsa o bedelin ödenerek alınmasından yanayız' dedi.
Vatandaşa Bilgi Vermeliler
Tüketiciler
Birliği Genel Sekreteri Mehmet İmrek, kendilerinin TBMM Dilekçe Komisyonu'na 5
Aralık'ta başvurduğunu hatırlatarak, devamında yaptıkları toplantılarda kart ve
komisyon gibi vatandaşı mağdur eden uygulamaların engellenmesi için kulis
yaptıklarını söyledi. Vatandaşın bankada kredi çekmesi durumunda sigorta, ek
kart, mevduat hesabı gibi değişik adlar altında bilgisi dışında uygulamalarla
karşı karşıya kaldığını belirten
İmrek şunları vurguladı: "Bankalar hiçbir şekilde komisyon alamaz
demiyoruz. Bunun karşılıklı iradeye dayanması gerekiyor. Vatandaşın banka
tarafından bilgilendirilmesi önem arzediyor. Tüketici ile pazarlık yapılarak ve
yasada olmayan uygulamalara müsade edilmeden işlemlerin gerçekleştirilmesi
şart. Bakan Hayati Yazıcı'nın daha önce dile getirdiği bankalarla ilgili
uyarıların da fiiliyat kazanmasını beklemekteyiz."
Asli İşlem Dışında Kazanıyorlar
Tüketiciler Birliği Federasyonu Başkanı Bülent
Deniz, bankaların asıl işlemleri dışında yapmış oldukları işlerden önemli
kazanç elde ettiklerini söyleyerek aidat, komisyon, dosya masrafı ve diğer
vergi kaleminde tüketiciye belli bir pay yansıttıklarını hatırlattı.
"Vitrinde yüzde 1 olarak gösterilen faizlerin banka içine girdikten sonra
yüzde 2'lere çıktığını" söyleyen Deniz şöyle devam etti: Bankalar varlık
nedenlerini komisyon ve kart aidat ücretlerine bağlamış durumda. Tekel
konumunda hareket eden bankalara bakanlık da daha önce açıkladığı gibi belli
kalemlerde düzenleme yapma hakkını devreye sokmadıkça bu sorun devam edecek
görünüyor."
Cahit Saraçoğlu- Yeni Şafak, 14.12.2012