18 Nisan 2020 Cumartesi

Abonelik iptali tek tık’la e-Devlet’ten

e-Devlet üzerinden yapılabilecek işlemlere internet ve telefon aboneliği iptali de ekleniyor. Düzenlemenin 15 Mayıs’ta yürürlüğe girmesi, uygulamanın ise 15 Eylül’den sonra başlaması öngörülüyor.

İnternet, telefon ve yayın hizmetlerinin iptali de artık online yapılabilecek. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) bu konudaki tebliğ taslağını kamuoyu görüşüne açtı. Taslak bu haliyle tebliğ olursa Türk Telekom, Turkcell, Vodafone, BeinSport, D-Smart, Türksat ve Kablo TV gibi şirketlerden telefon, internet veya yayın hizmeti alanlar bunları e-Devlet üzerinden iptal edebilecek. Koronavirüsle mücadele sürecinde herkesin evde kaldığı bu dönemde bu karar çok önem taşıyor.

Firmalar da e-Devlet üzerinden gelen iptal başvurularını işleme alıp gerekli iptali gerçekleştirmekle yükümlü olacak. İşletmeciler belge eksikliğini gerekçe göstererek iptali reddedemeyecek.

BTK, kamuoyunun görüşünü almak için taslağı internet sitesinde yayınladı. 10 gün yayında kalacak olan taslak, 15 Mayıs’ta yürürlüğe girecek. Kullanıcılar, 15 Eylül’den itibaren ise e-Devlet üzerinden abonelik iptal işlemlerine başlayabilecek.

Üç yolla fesih
Taslakta bu iptal işleminin e-Devlet üzerinden üç şekilde yapılabileceğine yer verildi. Bunlar elektronik imza, kimlik kartı ve internet bankacılığı yoluyla.

e-Devlet’ten internet, telefon ve yayın hizmeti iptali şöyle yapılabilecek: “Elektronik imza ile. Önce abone, hizmet numarası seçimi yapılıyor. Kimlik bilgileri gerekli alanlara girilecek. Bu şekilde fesih belgesi elektronik imza ile işletmecilere iletilebilecek.

Kimlik kartıyla da e-Devlet’ten başvuru mümkün. Fesih belgesini doldurup, kimlik bilgileriyle de başvuru yapılabilecek. İnternet bankacılığı ile de sisteme girerek fesih başvurusunda bulunulacak. Yine örnek fesih belgesini doldurup, imzalı fesih belgesini elektronik ortamda firmalara iletebilecekler.”

Cayma cezası ödenir
Düzenleme yürürlüğe girdiğinde herkes oturduğu yerden aboneliğini iptal edebilecek. Ancak bu fesih, taahhütleri ortadan kaldırmıyor. Taahhüdü olanlar gerekli cayma bedeli cezasını ödemek zorunda. Şu anki durumda internet, telefon ve yayın hizmeti iptalleri servis sağlayıcıların mağazalarına giderek, faks çekerek ya da posta gönderilerek yapılabiliyor.

77 milyon abone var
BTK, 2019 yılı üçüncü çeyrek rakamlarına göre Türkiye’de genişbant abone sayısı 77 milyona ulaştı.

Sabit internet abone sayısı 14 milyon.
Mobil genişbant abone sayısı 63 milyon.
Fiber abone sayı 3.1 milyon.
Sabit telefon hattı abonesi 11.5 milyon.
Türksat abonesi 1.2 milyon
Kablo TV abonesi 1.1 milyon
Sabit geniş bant penetrasyonu yüzde 17, mobil genişbant penetrasyonu yüzde 87.

‘Tüketiciler çok sorun yaşıyordu’
Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz, abonelik iptalinin en fazla şikayet gelen konu olduğunu belirterek şu değerlendirmeyi yaptı:
“İptal için bayiye gitmek ya da faks çekmek gerekiyor. Faks ulaşmıyordu, teyidi alınamıyordu, süreçler çok uzuyordu. Binlerce tüketici sorun yaşıyordu. Böyle bir uygulamanın olması uzun zamandır konuşuluyordu. Artık- e-Devlet üzerinden yapılabilmesi çok büyük avantaj. Sözleşmenin bu şekilde iptal edilebiliyor olması çok yerinde bir karar oldu. Tüketici hakları açısından da önemli.”

Hakem heyetine başvuru
Devlet hizmetleri kullanıcı ihtiyaçları göz önüne alınarak elektronik ortama taşınırken e-Devlet’teki hizmet sayısı artıyor. En son maske başvuruları da e-Devlet üzerinden alınmaya başlandı. Hepimizin evde kaldığı bu dönemde e-Devlet’ten yapılabilecek işlemler de önem kazandı. Kullanıcı sayısı 45 milyonu aşan sistem üzerinden 5 binin üzerinde farklı hizmet sunuluyor. e-Devlet’ten yapılabilecek işlemler şöyle: “Vergi mükellefleri ödemelerini online yapabiliyor. Nabız adlı sağlık uygulamasıyla sağlık verisine ulaşılabiliyor. UYAP’la hakkınızdaki davaları görebiliyorsunuz. Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) ile tüketici şikayetleri ve hakem heyetine başvuru yapılabiliyor. TÜBİS geçen yıl çok yoğun kullanıldı.”

18.04.2020, Hanife Baş, Milliyet

Tüketiciden faiz çağrısı

Bankalar virüsle mücadele kapsamında, kredi ve kart borcunu ödemede sıkıntı çeken müşterilerin talebi halinde taksitleri 3 aya kadar erteleme kararı almıştı. Pek çok kişi bu ertelemenin ücretsiz olacağını düşünüyordu.

Ancak başvuruların ardından ortaya çıkan faiz maliyeti tüketicilerin tepkisine neden oldu. Bankalar ise masrafın kendilerinin aldığı ekstra bir kredi öteleme masrafı olmadığını, kredinin ertelenmesi nedeniyle ortaya çıkan faiz, vergi ve fon tutarı olduğunu belirtiyor.

Mevcut durumda bankalarda 3 aylık kredi öteleme masrafı; 12 ay vadeli, yüzde 1 faizli 10 bin liralık tüketici kredisinde yaklaşık 260-270 lira. Bu masraflar kalan taksitlere ekleniyor. Her şey kuralına uygun gibi görünse de tüketiciler, esnaf ve sanatkarlarda olduğu gibi taksit ertelemesinin faizsiz olması gerektiği görüşünde.

Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz de “Hangi nitelikte olursa olsun kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin” çağrısı yaptı.

‘FAYDASI OLMAZ’
Ülkede milyonlarca tüketicinin bankalara, kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi olduğunu hatırlatan Mehmet Bülent Deniz, “Ekonomik İstikrar Kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının, tüketici açısından hiçbir yararı bulunmamaktadır” diye konuştu.

18.04.2020, Murat Gülderen, Posta

Corona’nın bulaşamadığı tek canlı…

Bilim adamları, coronavirüs’ün bulaşamadığı, etkilemediği tek canlı türünü keşfetti.

Ayrıntılar videoda…


15.04.2020, Tüketici Birliği Federasyonu

#hayatdevametsindiye kampanyasına halktan büyük destek

Yaşanan pandemi nedeniyle Tüketici Birliği Federasyonu’nun, banka, elektrik, su, doğalgaz, iletişim ve kira ödemelerinin üç ay faizsiz ötelenmesini talep eden #hayatdevametsindiye kampanyasına kamuoyundan yoğun destek geldi.

Peki bu ödemelerde son durum ne?

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, BengüTürk TV’de, Yeliz Şenyerli’ye anlatıyor. 

07.04.2020, BengüTürk TV, Ekonomide Gündem


Marketlerden satın aldığınız ürünler böyleyse şikayet edin!

Corona virüs tedbirleri kapsamında marketlerde sebze ve meyveler artık poşetlenerek satışa sunuluyor. Poşetin içindeki ürün görünmediği için bazı kişiler arasına çürük karıştırıyor. Böyle bir durumda ise Alo 175 hattını arayarak şikayet edilmesi gerekiyor.

Bazı kişiler poşet içinde satışa sunma uygulamasını fırsata çeviriyor ve poşetin içindeki sebze ve meyveler görünmediği için içine bozuk ürün karıştırıyor. Bu durumda ise Alo 175 hattını arayarak şikayet edilmesi gerekiyor.

TÜKETİCİ PARASININ KARŞILIĞINI ALAMIYOR
Son günlerde bazı marketlerin poşetlenen meyve ve sebzelerin arasına çürük ve bozulmuş mal kattığı yönünde şikayetler aldıklarını belirten Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, “Bazı kişiler uygulamayı fırsata çeviriyor. Tüketici parasının karşılığını alamıyor” dedi.

ŞİKAYET EDİN
Deniz, şöyle devam etti: “Kasada parasını ödeyip eve geldikten sonra durumu farkeden tüketicilerin, sosyal izolasyon ortamında çürük çıkan bir elma, kullanılamaz durumdaki iki patlıcan için tekrar markete gitmeyeceğini hesaplayan bu firmalar, tüketiciye ve koronayla mücadele eden ülkemize kötülük yapmaktadır. Tüketicimiz, fırsatçıları Ticaret Bakanlığı’nın Alo 175 hattını arayarak şikayet etmeli.”

08.04.2020, 

Milyonlarca kişinin beklediği karar verildi.

Milyonlarca kişinin beklediği karar verildi.
Bankalara yapılacak kredi ve kredi kart ödemeleri ile ilgili az önce sıcak bir gelişme yaşandı.

İşte ayrıntılar…


TBF'den koronavirüs fırsatçılarına tepki

TBF Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz: - "Bazı marketlerin poşet içine çürük, bozulmuş, tüketilemez durumdaki meyve ve sebzeyi koydukları gözlenmektedir"  "Ülke olarak el ele vererek yürüttüğümüz bu mücadelede toplumsal dayanışma içinde olmak, üreticinin, satıcının, tüketicinin bu zor dönemde birbirlerine destek olmaları gerekmektedir" 

"Poşetlenmiş olarak satılan sebze meyvenin içine çürük ve kullanılamaz durumdaki ürünleri sokuşturmak, bu olağanüstü dönemde affedilemeyecek nitelikte fırsatçılık ve ahlaki düşüklüktür"

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, yen tip koronavirüse (Kovid-19) karşı alınan önlemler kapsamında poşetlenen meyve ve sebzelerin arasına çürük mal katan bazı marketlere tepki gösterdi.

Deniz, AA muhabirine yaptığı açıklamada, koronavirüs ile mücadele kapsamında marketlerde sebze ve meyvenin poşetlenmiş olarak satışa sunulduğunu belirterek, "Bu uygulamada bazı marketlerin poşet içine çürük, bozulmuş, tüketilemez durumdaki meyve ve sebzeyi koydukları gözlenmektedir." dedi.

Son günlerde bu konuda sık sık şikayetler aldıklarını anlatan Deniz, bazı kişilerin bu uygulamayı fırsata çevirdiğini söyledi.

Olağanüstü bir dönemden geçildiğini vurgulayan Deniz, "Tüketicinin sağlığının korunması için uygulamaya geçirilen poşette sebze meyve satışının, bazı marketler tarafından kötüye kullanılması nedeniyle amaca hizmet etmemekte, en önemlisi tüketici parasının karşılığını alamamaktadır." değerlendirmesini yaptı.

Deniz, şunları kaydetti:
"Ülke olarak el ele vererek yürüttüğümüz bu mücadelede toplumsal dayanışma içinde olmak, üreticinin, satıcının, tüketicinin bu zor dönemde birbirlerine destek olmaları gerekmektedir. Tüketici cephesinden, birçok iş yeri kapanmış ve dolayısıyla lüks tüketim azalmış olsa da gıda, hijyenik ve medikal ürünler başta olmak üzere bir çok tüketim unsurunda tüketicinin tüketimi azaltma eğiliminde olmadığı gözlenmektedir. Sanılanın aksine, tüketicinin talebi kesmemiş olması, ekonominin sürdürülebilirliği ve piyasaların kapanmaması adına çok önemli bir destektir."

"Fırsatçıları ifşa edin"
Deniz, tüketicinin bu olumlu yaklaşımının üretici ve satıcılar tarafından da görülmesi ve desteklenmesi gerektiğini aktararak, şöyle devam etti:
"Poşetlenmiş olarak satılan sebze meyvenin içine çürük ve kullanılamaz durumdaki ürünleri sokuşturmak, bu olağanüstü dönemde affedilemeyecek nitelikte fırsatçılık ve ahlaki düşüklüktür. Kasada parasını ödeyip eve geldikten sonra durumu farkeden tüketicilerin, sosyal izolasyon ortamında çürük çıkan bir elma, kullanılamaz durumdaki iki patlıcan için tekrar markete gitmeyeceğinin hesabını yapan bu firmalar, tüketiciye ve bu mücadeleyi her alanda başarı ile yürüten ülkemize kötülük yapmaktadırlar."

Bu tür satıcıları kınayan Deniz, bu durumla karşılaşan tüketicilerin ellerindeki sosyal medya silahını kullanarak fırsatçılığı ifşa etmelerinin yanında, Ticaret Bakanlığının "Alo Tüketici Hattı"na durumu bildirmelerini önerdi.

07.04.2020, Mehmet Ali Derdiyok (AA), Yeni Akit,

“Bankaların ötelemelerde faiz istediğini görüyoruz. İsim isim yayınlayacağız.”

Jurnal Türkiye’ye konuşan Tüketici Birliği Federasyonu genel başkanı Avukat Mehmet Bülent Deniz korona virüs salgını sonrası oluşan fahiş fiyatları yorumladı. Hukuktaki mücbir sebep ilkesine açıklık getiren Deniz, tüketicilerin belli ödemelerini geri alabilme hakkı olduğunu hatırlattı. Bankaların ötelemeler de faiz uygulamasına da değinen Deniz konu ile ilgili bir saha çalışması yürüttüklerini söyledi.

Tüketici Birliği Federasyonu genel başkanı Avukat Mehmet Bülent Deniz korona virüs salgınının Türkiye’ye sıçramasından sonra oluşan fahiş fiyatlar hakkında şu sözleri söyledi;

Maalesef fırsatçılık yapılıyor. Kriz dönemlerinde ahlak durumunda sıkıntı olan üretici ve satıcılar krizi fırsata çevirmek istiyorlar. İlk vaka açıklandıktan sonra halk marketlere ve medikal ürünlere yönelim gösterdi. Bu durum bu tip satıcılar bahsettiğim yönde tasvip etmediğimiz fırsatçılığa yol açtı. Ancak Ticaret Bakanlığı harekete geçerek bir ‘Alo hattı’ oluşturdu. Ayrıca daha önce 2018 krizinde yapmış olduğu düzenlemeye dayandırarak herhangi bir maliyet artışı olmadan fiyat artışı yapan satıcılar hakkında soruşturma başlattı. Tüketiciler de yarattıkları aşırı talebin kendi aleyhlerine olduğunu görünce talebi minamal düzeye indirdiler. Tüketicinin de sağ duyusu sayesinde fiyatlar dengeye oturdu.

Avukat Bülent Deniz mevcut salgın durumunda tüketicilerin hukuktaki ‘mücbir sebep’ ilkesine dayanarak kullanamadıkları haklarına dair ödemelerini geri alabileceklerini söyledi. Deniz bankaların ötelemelerde uyguladıkları faizlere dair tüketicilerde çok sayıda dilekçe aldıklarını ve yaptıkları saha araştırmasının sonuçlarını bankaların isimlerini de vererek paylaşacaklarını belirtti.

Mücbir sebebin hukuken karşılığı beklenmeyen ve önlenemeyen hal demektir. Hukukun bütün aşamalarında mücbir sebep nedeniyle insanlar hükümlendiği işleri ve edimleri yerine getirmekten vazgeçebilirler. Yaşadığımız salgın da beklenmeyen ve önlenemeyen bir haldir.

“ÖĞRENCİ YURTTA KALMADIĞI GÜNLERE DAİR ÖDEMEYİ GERİ ALABİLİR”
Dolasıyla mücbir sebepten kaynaklanan tüm sözleşmelerle ilgili tüketicinin üzerine düşen taahhütleri yerine getirmeme hakkı vardır. Örneğin yurtta kalan bir öğrenci yurttan ayrılmak zorunda kalırsa – bu özel bir yurt da olabilir- kalmadığı günlere dair yaptığı ödemeyi geri alabilir. Veya hava yolu şirketinden bilet almış bir vatandaş uçuşların yasaklandığı bir durumda uçuş hakkını kullanamadığı için bilet parasını geri alabilir.

Daha önemlisi ise şudur. Öncelikle banka ödemeleri, elektrik ve su ödemeleri, kira ödemeleri, iletişim ödemeleri ile gibi günlük hayatın içinde rutin teşkil eden uygulamalarla ilgili mücbir sebep kuralını uygulamak gerekir. Tüketici Birliği Federasyonu olarak biz 14 Şubat’tan bu yana ‘Hayat Devam Etsin Diye’ sloganıyla bir kampanya başlattık. Bu kampanyada bahsettiğimiz ödemelerin 3 ay ertelenmesini talep ediyoruz. Geçtiğimiz günlerde elektrik ve doğalgaz ödemelerinin ertelenmesi yönünde bir kanun çıktı. Böylelikle bu sıkıntı giderilmiş oldu. Kira ile ilgili olarak da özellikle iş yeri kiraları konusunda bu durumda ödeme yapılamamasının tahliye sebebi olamayacağına dair bir düzenleme yapıldı.

“BANKALARIN ÖTELEMELERDE FAİZ İSTEDİĞİNİ GÖRÜYORUZ. İSİM İSİM YAYINLAYACAĞIZ.”
Bankalar konusunda ise Cumhurbaşkanı’nın açıkladığı ekonomi ve kalkınma paketi tedbirleri çerçevesinde bankalara bir esneklik tanınmasına rağmen o günden bu yana bankaların tüketicilere ötelemeleri faizle yapacaklarına dair bildirim gönderdiklerini görüyoruz. Bu konuda saha araştırması yapıyoruz. Bu araştırmanın sonuçlarını bankalarını isimlerini de vererek ve hangi koşullarda öteleme yaptıklarını ifade ederek paylaşacağız.

Ama temel beklentimiz bankaların bu uzun süreçte tüketicinin ayakta kalmasını sağlayacak şekilde fedakarlık yaparak hareket etmeleridir. Çünkü 2019 bilançolarına baktığımız zaman Türkiye’de en çok kâr eden sektörün bankacılık sektörü olduğunu görüyoruz. Bankaların faizsiz öteleme yapması gerektiği yönündeki çağrımızı yineliyoruz. Vatandaşlar yağmur gibi bu konuda dilekçe gönderiyorlar. Özel bankaların geri adım atacaklarını düşünüyoruz.

29.03.2020, Jurnal Türkiye,

Geliri olan vatandaşlara önerimiz kredilerinizi ötelemeyin boşuna faiz ödemeyin

Hükümetin Covid-19’a karşı aldığı önlemlere kayıtsız kalan bankalarca açıklanan paketlerin içerikleri tartışmaların odağında. Zira bu paketlerden yararlanmak için bankalara başvuran ticari ve bireysel müşterilerin faizsiz kredi erteleme talepleri reddediliyor.

Bu durum karşısında şaşkına dönen müşteriler, “Bir tarafımıza ek yükler, faturalar çıkarılıyor. 3 veya 6 aylık taksitlerin bu şekilde ertelenmesinin önemi ve manası yok. Faiz yükünü arttırabilecek taksit ötelemesi esasında mini bir borç yapılandırması anlamına geliyor ve bunun bir bedeli var” dedi.

Uygulama çok yanlış
Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, bankaların taksit ötelemelerine faiz uygulamalarının yanlışlığına işaret ediyor. Deniz, “Hükümetin attığı adımlar görülmeli, kamu kurumlarının aldığı tavsiye kararlarına uyulmalı. Ve kredi ile kredi kartı ödemeleri faizsiz olarak ötelenmeli” çağrısında bulunuyor.

29.03.2020, Yeni Akit

Bankalardan vatandaşlara koronavirüs faizi!

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, “Ödemeleri öteleme” açıklaması yapan bazı bankaların kredi kartı veya kredi ödemelerinin ötelenmesinde faiz uygulanacağını belirterek, “Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin” çağrısı yaptı.

Çin’de başlayan ve tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs(COVİD-19) sosyal yaşamı etkilediği gibi ekonomiyi de büyük sekteye uğrattı. Çok sayıda işletme üretim ve hizmetlerini durdururken çalışanlar ise evlere kapandı. Olağanüstü durum sonrası ortaya çıkan tablo gelir kaybı yaşayacak vatandaşı da endişelendirdi. Salgına karşı Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından açıklanan tedbir paketinin ardından ilgili bakanlıklar harekete geçerek peş peşe toplumun farklı kesimlerini ilgilendiren destek paketlerini bir bir devreye almaya başladı.

16 BANKA BORÇ ERTELEDİ
Koronavirüsün ekonomik olarak ortaya çıkaracağı olumsuz etkiyi ciddi anlamda azaltacak destek paketlerinin yanı sıra Türkiye Bankalar Birliği‘nin de tavsiyesi ile kamu bankaları öncülüğünde başlatılan borç erteleme seferberliği başlatıldı. Bugün itibariyle bu seferberliğe katılan banka sayısı 16’ya çıktı. Söz konusu bankalar borç erteleme ve yapılandırma ile ilave nakit imkânı gibi çok sayıda desteği müşterilerine sunmaya başladı.

ERTELENEN BORÇLARA FAİZ UYGULANACAK
Bu gelişmelerden sonra sosyal medyada bankaların ertelenen borçlar için faiz aldığı mesajları paylaşılmaya başlandı. Bankaların bu zor süreçte ellerini taşın altına koymayıp çıkar sağlamaya çalışmaları vatandaş tarafından büyük tepki çekti.

TÜKETİCİYE HİÇBİR YARARI YOK
Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, bankalara, “Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin” çağrısı yaptı.

Deniz, TBF tarafından “ödemeleri öteleme” açıklaması yapan bankaların uygulamaları üzerinde yapılan çalışmada bazı bankaların kredi kartı veya kredi ödemelerinin ötelenmesinde, faiz uygulanacağı, yeni ödeme tablosunun oluşturulacağı yanıtı verildiğinin belirlendiğine dikkat çekti. Deniz, “Dünyada birçok ülke yönetiminin, toplumun ekonomik devamlılığını sağlamak için kaynaklarını harekete geçirerek, tüketicinin ayakta kalmasını sağlamaya çalışıyor. Ülkemizde milyonlarca tüketicinin bankalara; kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi bulunuyor. Hane halkı borçluluğu da, diğer ülkelere göre daha yüksek. Ekonomik istikrar kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının tüketici açısından hiçbir yararı bulunmuyor” dedi.

AYNI GEMİDE OLMAK BU DEĞİL
TBF Başkanı Mehmet Bülent Deniz, “Bankacılık sektörü yüksek orandaki kârlılıklarına karşın, toplumsal dayanışmanın en gerekli olduğu zamanda, kârlarının bir kısmından vazgeçmeyerek, faiz almak suretiyle ödemeleri kaydırmakla yetiniyor. Aynı gemide olmak bu değildir. Ödeme öteleme uygulaması yapacağını açıklayan ve faiz yürüten bankalar ile henüz ödeme ötelemesi yapmayı tercih etmemiş bankalara sesleniyoruz; İçinde bulunduğumuz olağanüstü koşullar nedeniyle toplumsal dayanışma içinde olmanız gereken yeri alın, hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin. Yapılması gereken budur, siz de biliyorsunuz ki; tüketici iflas ederse, para satacak kimse bulamazsınız” ifadelerini kullandı.

2019’DA 50 MİLYAR TL KAR
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu( BDDK), Türk Bankacılık Sektörü Aralık 2019 bültenini yayınladı. Böylece Türkiye bankacılık sektörünün 2019 yılı performansı da belli oldu. Buna göre; Aralık 2019 döneminde bankacılık sektörünün aktif büyüklüğü 4 trilyon 491 milyar 708 milyon TL oldu. Sektörün aktif toplamı 2018 yıl sonuna göre 624 milyar 283 milyon TL yani yüzde 16.1 arttı. Aralık 2019 döneminde sektörün dönem net kârı 49 milyar 753 milyon TL, sermaye yeterliliği standart oranı ise yüzde 18.43 seviyesinde gerçekleşti.

26.03.2020, Radyo Mega,

Bankalardan vatandaşa koronavirüs faizi! Yine şaşırtmadılar

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, “Ödemeleri öteleme” açıklaması yapan bazı bankaların kredi kartı veya kredi ödemelerinin ötelenmesinde faiz uygulanacağını belirterek, "Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin" çağrısı yaptı.

Çin’de başlayan ve tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs(COVİD-19) sosyal yaşamı etkilediği gibi ekonomiyi de büyük sekteye uğrattı. Çok sayıda işletme üretim ve hizmetlerini durdururken çalışanlar ise evlere kapandı. Olağanüstü durum sonrası ortaya çıkan tablo gelir kaybı yaşayacak vatandaşı da endişelendirdi. Salgına karşı Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından açıklanan tedbir paketinin ardından ilgili bakanlıklar harekete geçerek peş peşe toplumun farklı kesimlerini ilgilendiren destek paketlerini bir bir devreye almaya başladı.

16 BANKA BORÇ ERTELEDİ
Koronavirüsün ekonomik olarak ortaya çıkaracağı olumsuz etkiyi ciddi anlamda azaltacak destek paketlerinin yanı sıra Türkiye Bankalar Birliği'nin de tavsiyesi ile kamu bankaları öncülüğünde başlatılan borç erteleme seferberliği başlatıldı. Bugün itibariyle bu seferberliğe katılan banka sayısı 16'ya çıktı. Söz konusu bankalar borç erteleme ve yapılandırma ile ilave nakit imkânı gibi çok sayıda desteği müşterilerine sunmaya başladı.

ERTELENEN BORÇLARA FAİZ UYGULANACAK
Bu gelişmelerden sonra sosyal medyada bankaların ertelenen borçlar için faiz aldığı mesajları paylaşılmaya başlandı. Bankaların bu zor süreçte ellerini taşın altına koymayıp çıkar sağlamaya çalışmaları vatandaş tarafından büyük tepki çekti.

TÜKETİCİYE HİÇBİR YARARI YOK
Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, bankalara, "Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin" çağrısı yaptı.

Deniz, TBF tarafından “ödemeleri öteleme” açıklaması yapan bankaların uygulamaları üzerinde yapılan çalışmada bazı bankaların kredi kartı veya kredi ödemelerinin ötelenmesinde, faiz uygulanacağı, yeni ödeme tablosunun oluşturulacağı yanıtı verildiğinin belirlendiğine dikkat çekti. Deniz,Dünyada birçok ülke yönetiminin, toplumun ekonomik devamlılığını sağlamak için kaynaklarını harekete geçirerek, tüketicinin ayakta kalmasını sağlamaya çalışıyor. Ülkemizde milyonlarca tüketicinin bankalara; kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi bulunuyor. Hane halkı borçluluğu da, diğer ülkelere göre daha yüksek. Ekonomik istikrar kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının tüketici açısından hiçbir yararı bulunmuyor" dedi.

AYNI GEMİDE OLMAK BU DEĞİL
TBF Başkanı Mehmet Bülent Deniz, "Bankacılık sektörü yüksek orandaki kârlılıklarına karşın, toplumsal dayanışmanın en gerekli olduğu zamanda, kârlarının bir kısmından vazgeçmeyerek, faiz almak suretiyle ödemeleri kaydırmakla yetiniyor. Aynı gemide olmak bu değildir. Ödeme öteleme uygulaması yapacağını açıklayan ve faiz yürüten bankalar ile henüz ödeme ötelemesi yapmayı tercih etmemiş bankalara sesleniyoruz; İçinde bulunduğumuz olağanüstü koşullar nedeniyle toplumsal dayanışma içinde olmanız gereken yeri alın, hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin. Yapılması gereken budur, siz de biliyorsunuz ki; tüketici iflas ederse, para satacak kimse bulamazsınız" ifadelerini kullandı.

2019'DA 50 MİLYAR TL KAR
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu( BDDK), Türk Bankacılık Sektörü Aralık 2019 bültenini yayınladı. Böylece Türkiye bankacılık sektörünün 2019 yılı performansı da belli oldu. Buna göre; Aralık 2019 döneminde bankacılık sektörünün aktif büyüklüğü 4 trilyon 491 milyar 708 milyon TL oldu. Sektörün aktif toplamı 2018 yıl sonuna göre 624 milyar 283 milyon TL yani yüzde 16.1 arttı. Aralık 2019 döneminde sektörün dönem net kârı 49 milyar 753 milyon TL, sermaye yeterliliği standart oranı ise yüzde 18.43 seviyesinde gerçekleşti.

26.03.2020, Haber 7,

Bankalar konut kredilerini yüzde kaç faizle erteliyor? Banka konut kredisi erteleme faizleri

Bankalar konu kredilerini yüzde kaç faizle erteliyor? Banka konut kredisi erteleme faizleri ne kadar? Korona virüs nedeniyle kredi ertelemeleri yapan bankaların erteleme faizleri açıklandı. İşte detaylar.

Dünyada ve ülkemizde yayılan korona virüsün ekonomik etkileri gidere artıyor. Ülkemizde hemen hemen bütün bankalar ekonomi paketleri açıkladı. Bu kapsamda bankalar bireysel müşterilerine ihtiyaç, taşıt ve konut kredisi taksitlerinde kolaylık sağlamaya başladı.

Başta Akbank, DenizBank, Garanti BBVA, HalkBank, İş Bankası, Kuveyt Türk, QNB Finansbank, ŞekerBank, Türkiye Ekonomi Bankası (TEB), VakıfBank, Yapı Kredi Bankası ve Ziraat Bankası açıkladıkları destek paketleriyle vatandaşlarına destek vereceğini açıkladı.

Bankalar bireysel kredilerde 3 ay taksit ödemesi yaparken, ticari ödemelerde ise 6 ila 12 ay taksit ödemelerini erteledi. Erteleme başvuru yapan herkesin taksit ödemeleri ertelenecek.

Korona virüs nedeniyle birçok işyeri kapatıldı ve bu nedenler iş sahipleri personel çıkarmak zorunda kaldı. İşsiz kalan vatandaşlar kredi erteleme haberi ile bir nebze olsun rahat bir nefes almış oldu.

Bankaların erteleme işlemi için müşterilerinde %3 faiz istemeleri üzerine vatandaşlar buna tepki gösterdi. Oluşan tepkiler sonucunda Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz açıklamalarda bulundu. Başkan Deniz, korona virüs nedeniyle tedbirler alan bankaların hangi sebeple olursa olsun kredi ve kredi kartı ödemelerine faiz uygulamadan ötelemek zorunda olduğunu ifade etti. Mehmet Bülent Deniz sözlerine şu şekilde devam etti:
“Cumhurbaşkanı tarafından açıklanan ekonomik istikrar kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının, tüketici açısından hiçbir yararı bulunmamaktadır." 

Son yapılan açıklamalara göre 100.000 TL konut kredisi olan kişilerin borçları 3 ay süre ile ertelenecek. Ancak yapılan incelemelere göre bu erteleme için 4.000 TL faiz uygulanacak.

27.03.2020, Haberport,

Öteleme isteyen bedel ödeyecek: Her bankada oran farklı

Ticari ve bireysel kredilerin ötelenmesi kredi kullanıcısının kafasını karıştırdı. Ötelemeyi herhangi bir ek ödemesiz yapabileceklerini sanan yüzbinlerce borçlu, bankalarla yaptıkları görüşmede hayal kırıklığına uğradı. Taksit ertelemesi isteyen müşteri, ek bir faiz yüküne katlanmak zorunda kalacak.

Koronaviris ile mücadelede “Biz de vatandaşın yanındayız” diyen bankaların açıkladığı paketlerin içeriği tartışılıyor. Kredisini ötelemek isteyen ticari ve bireysel müşteriler, bankaların kapısını çaldığında hayal kırıklığına uğradı. Yapılan öteleme taleplerinde ek bir ödeme ile karşılaşan birçok vatandaş, destek paketlerinin masrafsız olmadığını anladı. Konuyla ilgili şikayetlerini dile getiren kimi müşteriler, soluğu gazete ve televizyonların haber merkezlerinde ve tüketici hakem heyetlerinde aldı.

ÖTELEME DEĞİL YENİDEN YAPILANDIRMA
Şikayetlerini dile getiren vatandaşlar, “Eğer bir destek verilecekse müşterinin ek bir maliyet üstlenmeden kredi ödemesinin üç ay veya altı ay ertelenmesi şeklinde olmalıydı. Bankalara olan kredi göri ödemesinin Nisan Mayıs ve Haziran taksitleri masrafsız olarak ertelenseydi bir anlamı olurdu. Yeni bir faiz yükü demek olan üç aylık taksit ötelemesi aslında mini bir borç yapılandırmasıdır ve bunun bir bedeli var” siteminde bulundular.

KONU YANLIŞ ANLAŞILDI
Şikayetlerin ana kaynağı olan bankalara kafa karışıklığını gidermek için konunun aslını sorduk. Görüşlerine başvurduğumuz birçok banka, kamuoyuna yaptıkları duyuruda faizsiz yapılandırma ile ilgili bir beyanlarının bulunmadığını dile getirdi. Nitekim birçok bankada, 31 Mart 2020 tarihine kadar taksit, faiz ve anaparasını ödeyemeyen firmalar ile bireysel müşterilerin, bu döneme dair ödemelerini erteleyebileceği dile getiriliyor. Bu beyanda ötelemenin faizsiz yapılacağına dair bir ifade yer almıyor.

ESNAF VE SANATKAR AYRIMI VAR
Faizsiz ibaresinin geçtiği bir tek madde var o da esnaf ve sanatkarlara yönelik. Bu ibare ise Halkbank açıklamasında bulunuyor. Banka yaptığı yazılı açıklamada, “Esnaf ve sanatkarların bu dönemde yaşadıkları olumsuzluklara destek olmak amacıyla talep etmeleri halinde kullanmış oldukları kredilerin; Nisan, Mayıs ve Haziran 2020 aylarında vadeleri gelecek olan anapara ve faiz ödemeleri, ödeme vadelerinden itibaren 3 ay süreyle ve faizsiz olarak ertelenecek” ifadesine yer veriyor.

HER BANKADA ORAN FARKLI
Yani sözün özü yapılandırma isteyen kredi kullanıcısı yapılandırma talep ettiği vade kadar belli bir bedel bankaya ödeme yapmak durumunda. Bankalarda bu oran değişiklik gösteriyor. Her banka kendi içinde oran belirleme hakkına sahip. Ama tabi Merkez Bankası’nın belirlediği üst sınır aşılmamak kaydıyla. Geri ödemelere çıkan fark da her bankada farklı ödeme planına tabi.

TÜKETİCİNİN TALEBİ FAİZSİZ ÖTELEME
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, yeni tip koronavirüs nedeniyle çeşitli tedbirler alan bankalara, “Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin” çağrısında bulundu. Deniz, yaptığı yazılı açıklamada, yaşanan pandemi nedeniyle, federasyon olarak, “ödemeleri öteleme” açıklaması yapan bankaların uygulamaları üzerinde yaptıkları araştırma sonuncunda bazı tespitlere ulaştıklarını belirtti. Ülkede milyonlarca tüketicinin bankalara, kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi bulunduğunu hatırlatan Deniz, şöyle devam etti: “Cumhurbaşkanı tarafından açıklanan ekonomik istikrar kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının, tüketici açısından hiçbir yararı bulunmamaktadır.”

27.03.2020, Mine Açar, Yeni Şafak,

Öteleme isteyen bedel ödeyecek: Her bankada oran farklı

Ticari ve bireysel kredilerin ötelenmesi kredi kullanıcısının kafasını karıştırdı. Ötelemeyi herhangi bir ek ödemesiz yapabileceklerini sanan yüzbinlerce borçlu, bankalarla yaptıkları görüşmede hayal kırıklığına uğradı. Taksit ertelemesi isteyen müşteri, ek bir faiz yüküne katlanmak zorunda kalacak.

Koronaviris ile mücadelede “Biz de vatandaşın yanındayız” diyen bankaların açıkladığı paketlerin içeriği tartışılıyor. Kredisini ötelemek isteyen ticari ve bireysel müşteriler, bankaların kapısını çaldığında hayal kırıklığına uğradı. Yapılan öteleme taleplerinde ek bir ödeme ile karşılaşan birçok vatandaş, destek paketlerinin masrafsız olmadığını anladı. Konuyla ilgili şikayetlerini dile getiren kimi müşteriler, soluğu gazete ve televizyonların haber merkezlerinde ve tüketici hakem heyetlerinde aldı.

ÖTELEME DEĞİL YENİDEN YAPILANDIRMA
Şikayetlerini dile getiren vatandaşlar, “Eğer bir destek verilecekse müşterinin ek bir maliyet üstlenmeden kredi ödemesinin üç ay veya altı ay ertelenmesi şeklinde olmalıydı. Bankalara olan kredi göri ödemesinin Nisan Mayıs ve Haziran taksitleri masrafsız olarak ertelenseydi bir anlamı olurdu. Yeni bir faiz yükü demek olan üç aylık taksit ötelemesi aslında mini bir borç yapılandırmasıdır ve bunun bir bedeli var” siteminde bulundular.

KONU YANLIŞ ANLAŞILDI
Şikayetlerin ana kaynağı olan bankalara kafa karışıklığını gidermek için konunun aslını sorduk. Görüşlerine başvurduğumuz birçok banka, kamuoyuna yaptıkları duyuruda faizsiz yapılandırma ile ilgili bir beyanlarının bulunmadığını dile getirdi. Nitekim birçok bankada, 31 Mart 2020 tarihine kadar taksit, faiz ve anaparasını ödeyemeyen firmalar ile bireysel müşterilerin, bu döneme dair ödemelerini erteleyebileceği dile getiriliyor. Bu beyanda ötelemenin faizsiz yapılacağına dair bir ifade yer almıyor.

HER BANKADA ORAN FARKLI
Yani sözün özü yapılandırma isteyen kredi kullanıcısı yapılandırma talep ettiği vade kadar belli bir bedel bankaya ödeme yapmak durumunda. Bankalarda bu oran değişiklik gösteriyor. Her banka kendi içinde oran belirleme hakkına sahip. Ama tabi Merkez Bankası’nın belirlediği üst sınır aşılmamak kaydıyla. Geri ödemelere çıkan fark da her bankada farklı ödeme planına tabi.

TÜKETİCİNİN TALEBİ FAİZSİZ ÖTELEME
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, yeni tip koronavirüs nedeniyle çeşitli tedbirler alan bankalara, “Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin” çağrısında bulundu. Deniz, yaptığı yazılı açıklamada, yaşanan pandemi nedeniyle, federasyon olarak, “ödemeleri öteleme” açıklaması yapan bankaların uygulamaları üzerinde yaptıkları araştırma sonuncunda bazı tespitlere ulaştıklarını belirtti.

Ülkede milyonlarca tüketicinin bankalara, kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi bulunduğunu hatırlatan Deniz, şöyle devam etti: “Cumhurbaşkanı tarafından açıklanan ekonomik istikrar kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının, tüketici açısından hiçbir yararı bulunmamaktadır.”

27.03.2020, Haber 7

Kredi kartı borçları ve kredi borçları ertelensin çağrısı!

Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Deniz, bankalara, “Hangi nitelikte olursa olsun kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin” çağrısı yaptı.

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, koronavirüs ile savaşta bankaların uygulamalarını değerlendirdi. Deniz, bazı bankaların kredi kartı veya kredi ödemelerinin ötelenmesinde, faiz uygulanacağı yanıtı verildiğinin belirlendiğine dikkat çekti. Deniz, “Milyonlarca tüketicinin bankalara; kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi bulunuyor. Borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının tüketici açısından hiçbir yararı bulunmuyor.

TÜKETİCİ İFLAS ETMEMELİ
Bankacılık sektörü kârlarının bir kısmından vazgeçmeyerek, faiz almak suretiyle ödemeleri kaydırmakla yetiniyor. Aynı gemide olmak bu değildir. Olağanüstü koşullar nedeniyle hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin. Tüketici iflas ederse, para satacak kimse bulamazsınız” diye konuştu.

27.03.2020, Sözcü

Bankalardan 'kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleme' talebi

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) nedeniyle çeşitli tedbirler alan bankalara, "Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin." çağrısında bulundu.

Deniz, yaptığı yazılı açıklamada, yaşanan pandemi nedeniyle, federasyon olarak, "ödemeleri öteleme" açıklaması yapan bankaların uygulamaları üzerinde yaptıkları araştırma sonuncunda bazı tespitlere ulaştıklarını belirtti.

Ülkede milyonlarca tüketicinin bankalara, kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi bulunduğunu hatırlatan Deniz, şöyle devam etti:

"Cumhurbaşkanı tarafından açıklanan ekonomik istikrar kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının, tüketici açısından hiçbir yararı bulunmamaktadır."

Deniz, bu dönemde toplumsal dayanışmanın gereğinin tüm sektörlerce yerine getirilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin. Yapılması gereken budur." ifadesini kullandı.

25.03.2020, Semra Orkan, Anadolu Ajansı

Bankalardan "kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleme" talebi

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz - "Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin. Yapılması gereken budur"

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) nedeniyle çeşitli tedbirler alan bankalara, "Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin." çağrısında bulundu.

Deniz, yaptığı yazılı açıklamada, yaşanan pandemi nedeniyle, federasyon olarak, "ödemeleri öteleme" açıklaması yapan bankaların uygulamaları üzerinde yaptıkları araştırma sonuncunda bazı tespitlere ulaştıklarını belirtti.

Ülkede milyonlarca tüketicinin bankalara, kredi kartı, taşıt, konut ve bireysel kredi ödemesi bulunduğunu hatırlatan Deniz, şöyle devam etti:
"Cumhurbaşkanı tarafından açıklanan ekonomik istikrar kalkanı paketi ve ekonomi yönetiminin bankalara ilişkin beklenti ve tavsiyelerine karşın borç ötelemesi yapacağını duyuran bankaların, öteleme işlemine faiz uygulamasının, tüketici açısından hiçbir yararı bulunmamaktadır."

Deniz, bu dönemde toplumsal dayanışmanın gereğinin tüm sektörlerce yerine getirilmesi gerektiğini vurgulayarak, "Hangi nitelikte olursa olsun tüm kredi ve kredi kartı ödemelerini faizsiz öteleyin. Yapılması gereken budur." ifadesini kullandı.

25.03.2020, Yeni Akit,