25 Mart 2015 Çarşamba

Tüketiciler İçin Gelen Yeni Haklara Dikkat

Küçükçekmece Belediyesi tarafından Cennet Kültür ve Sanat Merkezi'nde düzenlenen "Yeni Tüketici Kanunu" konulu panelde, uzman konuklar katılımcılara bilinçli tüketici olmanın önemini ve tüketici haklarını anlattı.

Küçükçekmece Belediyesi tarafından Cennet Kültür ve Sanat Merkezi’nde düzenlenen "Yeni Tüketici Kanunu" konulu panelde, uzman konuklar katılımcılara bilinçli tüketici olmanın önemini ve tüketici haklarını anlattı.

Yeni tüketici kanunu ile rekabetin korunması konusundaki mevzuat ve uygulamalarının konuşulduğu panelin moderatörlüğünü Tüketiciler Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz yaptı. Programa katılan Küçükçekmece Belediye Başkan Yardımcısı Av. Recep Şencan, bu konuda yapılan çalışmaların önemine dikkat çekerek, katılımcılara teşekkür etti.

KONUT SATIŞLARINA DÜZENLEME GETİRİLDİ
Tüketici haklarının korunmasının kültürümüzde Ahilik Teşkilatı’na kadar uzandığını ve temel bir insan hakkı olduğunu belirten Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Yetkilisi Uzman Abdullah Fatih Çelenk, tüketici sözleşmeleri ile ilgili düzenlemelerle ilgili, "Kanun ön ödemeli konut satışlarına düzenleme getirmiştir. Buna göre inşaat firmaları yapı ruhsatı almadan tüketicilere ön ödemeli konut satışı sözleşmesi yapması yasaklanmıştır. Konutlarda teslim süresi 36 aya çıkarılmıştır. Ayrıca, internetten yapılan satışlarda, mesafeli sipariş edilen ürünlerin en geç 30 gün içinde, tüketiciye teslim etme zorunluluğu getirilmiştir" dedi.

"GARANTi BELGESİNİ ISPATLAMAYIN"
Tüketici Hakları Merkezi Derneği Başkan Vekili Fatih Dinler ise tüketici hakkının aynı zamanda kul hakkı olduğunu belirterek özellikle akıllı telefonlar üzerindeki tüketici hakları ile ilgili, "Bir cep telefonu arızalı çıktığında tüketicinin sözleşmeden dönme, telefonu geri verip yenisiyle değiştirme, ücretsiz tamir ve bedel indirimi gibi hakları var. Garanti belgesiyle satılması zorunlu olan mallarda da belgenizi kaybetmişseniz onun bir kopyası da firmadadır” ifadesini kullandı.
Gıda güvenliği kapsamında bulunan tüketici haklarını katılımcılarla konuşan Sabahattin Zaim Üniversitesi Akademisyeni Yrd. Doç. Dr. Halime Pehlivanoğlu, "Bir gıda ürünü aldığımızda üretici firmasına ve son tüketim tarihine kaçımız bakıyoruz. Gıda ile ilgili sorun yaşadık ne gibi haklarımız var? Bunları biliyor muyuz? 2009 yılından beri Alo 174 hattı var. Bir gıda ürünüyle ilgili sorun yaşadığımızda Alo 174’ü arayalım. Ve bir şikayet oluşturalım. İndirim reyonlarından ürünler aldığımızda kısa zamanda tüketelim" diye konuştu.

"BİLİNÇSİZ HAREKET EDİYORUZ"
GİMDES (Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Denetleme ve Sertifikaları Araştırmaları Derneği) Başkanı Dr. Hüseyin Kami Büyüközer de insanların düşünmeden tüketme alışkanlığını eleştirdiği konuşmasında; " Gıdalarda ’monosodyum glutamat’ maddesi var. Üreticiler için bulunmaz bir madde. Çok lezzetli geliyor, seve seve yiyor tüketici. Ancak acısı sonradan çıkıyor. Beyni etkiliyor. Alzheimer hastalığı artıyor" diyerek tüketicileri uyardı.

14.03.2015 Hürriyet http://www.hurriyet.com.tr/yerel-haberler/Istanbul-Haberleri/tuketiciler-icin-gelen-yeni-haklara-dikkat_73264

10 Günde 13 Bin 985 Saat Elektriksiz Kaldık!

Türkiye genelinde, Mart ayının ilk 10 gününde 13 bin 985 saat elektrik kesintisi uygulandı.

Tüketici Birliği Federasyonu "Elektrik Kesinti Endeksi" (EKE) oluşturdu. 

Endekse göre, 1-10 Mart tarihleri arasında Meram Elektrik Dağıtım AŞ. (MEDAŞ) 2 bin 877 saat, Yeşilırmak Elektrik Dağıtım AŞ. 2 bin 247 saat, Uludağ Elektrik Dağıtım AŞ. ise 1434 saat ile en çok planlı elektrik kesindisi uygulayan dağıtıcılar oldu.

Mart ayının ilk 10 Türkiye genelinde gününde 13 bin 985 saat elektrik kesintisi uygulandı.

İstanbul Avrupa Yakası dağıtıcısı olan BEDAŞ 948, Anadolu Yakası dağıtıcısı AYEDAŞ 144 saat kesinti uyguladı. Ankara'nın da içinde bulunduğu 7 ilin dağıtıcısı BAŞKENT EDAŞ 322 saat kesinti uyguladı.

En az elektrik kesintisi ise 15 saat ile Muş, Bitlis, Van ve Hakkari'nin dağıtısıcı VEDAŞ tarafından uygulandı. VEDAŞ'ı 21 saat ile Kırklareli, Edirne, Tedirdağ'ın dağıtıcısı TREDAŞ gerçekleştirdi.

"OLUMSUZLUKLARIN TESPİTİ ÇÖZÜM İÇİN BİR ADIM"
EKE'nin oluşturulmasını değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, "Tüketicilerin enerji sektörüne ilişkin yaşadığı olumsuzlukların tespit edilmesi ve çözümlenmesine yönelik eylem planının bir adımı daha atılmış olmaktadır" dedi.

Elektrik enerjisi, ülkenin yaşamsal ve stratejik sektörlerinin başında geldiğinine dikkat çeken Deniz, "Son dönemde elektrik üretimi ve dağıtımı hizmetlerinde hızlı bir özelleştirme süreci yaşanmış, akabinde de serbest tüketici tanımıyla sektörde "rekabet, ucuz fiyat ve kaliteli hizmetöin gerçekleşmesi amaçlanmıştır. Ancak özelleştirmeler sonrası elektrik sektöründe yaşanan gelişmeler, "rekabet-ucuz fiyat-kaliteli hizmet" bir yana, sektörün yaygın ve yoğun olarak tüketicileri mağdur ettiğini ortaya koymuştur" diye konuştu.

11.03.2015, NTV http://www.ntv.com.tr/turkiye/10-gunde-13-bin-985-saat-elektriksiz-kaldik,T6LIF41rt0G77qjDumr_4w

elektrik kesinti endeksi (EKE) oluşturuldu

İstanbul, 11.03.2015

‘Elektrik Kesinti Endeksi (EKE)’nin oluşturulmasını değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; “tüketicilerin enerji sektörüne ilişkin yaşadığı olumsuzlukların tespit edilmesi ve çözümlenmesine yönelik eylem planının bir adımı daha atılmış olmaktadır” dedi.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştır:

Elektrik enerjisi, ülkenin yaşamsal ve stratejik sektörlerinin başında gelmektedir.
Son dönemde elektrik üretimi ve dağıtımı hizmetlerinde hızlı bir özelleştirme süreci yaşanmış, akabinde de serbest tüketici tanımıyla sektörde “rekabet, ucuz fiyat ve kaliteli hizmet”in gerçekleşmesi amaçlanmıştır.

Ancak özelleştirmeler sonrası elektrik sektöründe yaşanan gelişmeler, “rekabet-ucuz fiyat-kaliteli hizmet” bir yana, sektörün yaygın ve yoğun olarak tüketicileri mağdur ettiğini ortaya koymuştur.

Yıllardır faturalar üzerine bindirilen vergi, fon, sayaç bakım, kayıp-kaçak bedeli gibi ek yükümlülüklerin tüketici vicdanında neden olduğu tepkilere, son dönemde elektrik enerjisi hizmetinin kaliteli ve sürekli verilmemesinden kaynaklanan şikâyetler de eklenmiş bulunmaktadır. Elektrik kesintileri, her geçen gün artmakta, enerji kesintisi nedeniyle yurttaşın yaşamı olumsuz etkilenmektedir. “Planlı kesinti” olarak duyurulan bu kesintilerin gerçekte enerji arzındaki eksiklikten kaynaklandığı kamuoyu tarafından bilinmektedir. Öte yandan planlı kesinti dışında arıza nedeniyle gerçekleşen kesintiler de dikkat çekmektedir. Ülkemiz, eski yıllarda olduğu gibi kesintilerin yaşlandığı bir karanlıklar ülkesi olmaya doğru ilerlemektedir.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) 2014/Bahar toplantılarında; elektrik sektörüne ilişkin projeksiyonlarını oluşturmuş, önümüzdeki dönemde tüketici için olumsuzluklar ve sorunların başlayacağına ve bu durumun devam edeceğine ilişkin öngörüsünü kamuoyu ile paylaşmış ve aynı çalışma ile elektrik enerjisi sektörüne ilişkin bir dizi adımdan oluşan eylem planı hazırlamıştır.
Yapılan bu çalışma kapsamında eylem planının bir adımı daha atılmış olup elektrik enerjisi hizmetinin sunumundaki artan kalitesizlik ve istikrarsızlığa dikkat çekmek amacıyla Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) tarafından ‘Elektrik Kesinti Endeksi (EKE)’ oluşturulmuştur.

Bilindiği üzere;
-Elektrik dağıtım işi halen yirmibir firma tarafından gerçekleştirilmektedir.
-21.12.2012 tarihli Elektrik Dağıtımı ve Perakende Satışına İlişkin Hizmet Kalitesi Yönetmeliği’nin 3/e. maddesi ve 24.01.2015 tarihli Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği’nin 9. maddesi gereğince, elektrik dağıtım firmaları tarafından yapılması planlanan kesintilerin en az kırksekiz saat öncesinden nihai tüketicilere duyurulması gerekmektedir.

Elektrik dağıtım firmalarının “planlı kesintiler” olarak kamuoyuna duyurduğu bilgiler her gün taranmakta, ayrıca Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) üyesi örgütlerden gelen bilgiler değerlendirilmekte ve on günlük ara rapora işlenmektedir.

On günlük ara raporların ardından hazırlanacak aylık rapor ile gerçekleşen planlı kesintilerin ‘elektrik dağıtım firması, yerleşim yeri ve kesinti süresi’ bilgileri ve yapılacak diğer analizler kamuoyu ile paylaşılacaktır.

Elektrik Kesinti Endeksi (EKE), 01 Mart 2015 tarihi itibariyle oluşturulmaya başlanmış olup 01 Mart/10 Mart 2015 dönemine ilişkin ‘elektrik dağıtım firması-yerleşim yeri-kesinti süresi’ bilgileri basın açıklamamız ekindedir.

01 Mart/10 Mart 2015 döneminde, ülke çapında 13.985 saat elektrik enerjisi kesintisi gerçekleşmiştir. Aynı döneme ilişkin kesinti süresi en fazla olan ilk üç dağıtım firması da şunlardır:

1-MEDAŞ Meram Elektrik Dağıtım AŞ.                          2.877 saat.
2-Yeşilırmak Elektrik Dağıtım AŞ.                                 2.247 saat.
3-Uludağ Elektrik Dağıtım AŞ.                                       1.434 saat.

Mehmet Bülent Deniz

Genel Başkan