18 Nisan 2015 Cumartesi

Kayıp Kimlik Gelir Kapısı!

Vatandaş kimlik belgesini kaybettiğinde ya da çalındığında yeniden çıkarmak için para cezası ödüyor. Nüfus cüzdanında ceza tutarı 67 TL, ehliyette 119 TL. 2008 yılına kadar kimlik yenileme için zorunlu bağış alınıyordu. 2008’de hükümet zorunlu bağış yerine para cezası koydu. Yenilemenin vatandaşa külfeti arttı.

Hükümet, vatandaşının iradesi dışında kaybettiği kimlik belgelerini yenilemeyi de gelir kapısına dönüştürdü. Nitekim bir vatandaş eğer ehliyet ve nüfus cüzdanını kaybederse 219 TL harcamak zorunda kalıyor. Bu paranın 100 lirası nüfus cüzdanını yeniden çıkarmak için, 119 lirası ise ehliyetin yenilenmesi için cebinizde hazır olmalı. AKP hükümetinin 2008’de çıkardığı karar uyarınca nüfus cüzdanını kaybedenler, kaybettiği yahut çaldırdığı için hükümete 67 TL ceza ödemek zorunda. Diyelim ki yanınızda o kadar paranız yok. O halde cezanın ev ya da iş adresine posta ile gelmesini tercih etmek zorunda kalıyorsunuz. Bunun bedeli ise 89 TL. Ayrıca nüfus cüzdanı değişimi için ilçe nüfus müdürlüğüne 7,5 TL cüzdan değişim bedeli ödemek zorundasınız. Öncesinde ise ilgili muhtarlıktan 6,5 TL bedel karşılığında ‘kayıp nüfus cüzdanı talep formu’nu almak zorundasınız. Bunun için ise pasaport, basın kartı vesair gibi kimliğinizi doğrulayacak kimliğe ihtiyaç var, bunun da 2 adet fotokopisini çektirmeniz gerekiyor: 1 TL. Ayrıca nüfus cüzdanı için 2’si muhtarlığa ikisi de nüfus müdürlüğüne olmak üzere 4 vesikalık fotoğrafa ihtiyacınız olacak. Eğer yakın tarihte çekilmişi yoksa en az 6 adet vesikalık fotoğraf çektirmek zorundasınız. Bunun bedeli de 18 TL.

Ehliyeti kaybettiyseniz yahut çaldırdıysanız bunun için de 119 TL ödemek durumundasınız. Ancak öncelikle İstanbul Emniyet Müdürlüğü’nün ilgili birimi cuma günleri saat 09.00’da kısa süreliğine açılıyor. Ehliyet değişimi için nüfus cüzdanını yanınızda götürmeniz şart. Bu sebeple eğer cüzdanınızı düşürüp ehliyet ve nüfus cüzdanınızı birlikte kaybettiyseniz, öncelikle nüfus cüzdanı çıkarmanız gerekiyor.

ÖĞRENCİ AKBİLİNİN İKİNCİSİ 30 TL!
Türkiye’de bankalar genellikle kredi kartını ilk iki sefer kaybedenden para istemiyor. Özel bankalar ancak üçüncü kez kaybeden tüketiciden 9 TL ücret kesiyor. Ancak İstanbul Büyükşehir Belediyesi, akbilini kaybeden öğrenci, öğretmen, 65 yaş üstü veya İstanbulkart kullanan bütün vatandaşlardan kaybettiği ilk sefer için 20 TL, ikinci ve üçüncü sefer için 30 TL, dördüncü ve beşinci sefer için ise 50 TL ücret kesiyor.

Tüketici Birliği Başkanı Mehmet Bülent Deniz, kaybetme yahut çaldırma gibi kişinin iradesi dışında kaybolan bir cüzdandan devletin hem evrak bedeli adı altında 7,5 TL hem de idari para cezası adı altında 67 TL kesmesinin hukuki mantığı olmadığını söyledi. Deniz, “Devlet onu gümüş tepsiye koyup kapıma getirecekken, ayağına çağırıp bir de üstüne para alması hizmetkar olmadığına işaret. Sonuçta cüzdanını yitiren ‘al kardeşim, cüzdanımı çal!’ demiyor kimse.” ifadelerini kullandı. Deniz, 2008’den önce idari para cezası olmadığını, nüfus müdürlükleri ve emniyet müdürlükleri bünyesinde kurulan derneklere zorunlu bağış yönteminin uygulandığını hatırlatarak, “Ancak biz de mücadele etmiştik ve kamudaki derneklerin kapatılması kararı çıkmıştı. O derneklere gelen para eksik olunca idari para cezasına geçildi demek ki!” diye konuştu.

Arif Bayraktar, 17.04.2015 Zaman http://www.zaman.com.tr/ekonomi_kayip-kimlik-gelir-kapisi_2289377.html

Garantili Cihazlarda Bu Oyuna Aman Dikkat

Yetkili servislerin, tamir için gelen cihazları en çok 20 gün süreleri olmasına rağmen tüketiciye zamanında ulaştırmadığı ortaya çıktı. Ayrıca 10 iş gününü geçen durumlarda tüketiciye yedek cihaz verilmesi zorunlu.

Tü­ke­ti­ci­le­ri ko­ru­mak için ye­ni­den dü­zen­le­nen Ga­ran­ti Bel­ge­si Yö­net­me­li­ği­’ne kar­şın, yet­ki­li ba­zı tek­nik ser­vis­le­rin ta­mir için ken­di­le­re ge­len ci­haz­lar­da tü­ke­ti­ci­yi oya­la­dı­ğı or­ta­ya çık­tı.

'Aza­mi sü­re­yi ge­çe­mez'
Oy­sa bu yö­net­me­li­ğe gö­re ser­vi­se gön­de­ri­len ci­haz­la­rın ta­mir sü­re­si en çok 20 gün. Sa­de­ce ağır va­sı­ta, oto­mo­bil ve iş ma­ki­ne­le­rin­de bu sü­re 30 iş gü­nü­ne çı­kı­yor. Yö­net­me­lik­te “Ü­rün­le­rin ta­mir sü­re­si aza­mi sü­re­yi ge­çe­me­z” ifa­de­le­ri yer alı­yor. Ay­rı­ca ta­mir sü­re­si 10 gü­nü geç­ti­ğin­de tü­ke­ti­ci­ye ye­dek ürün ve­ril­me­si ge­rek­li.

Be­del ia­de­si is­te­ne­bi­lir
Bil­gi ve­ren Tü­ke­ti­ci­ler Bir­li­ği Baş­ka­nı Ha­ti­ce Saa­det Kal­yon­cu, bu sü­re­le­re rağ­men tü­ke­ti­ci­le­rin oya­la­na­rak haf­ta­lar­ca bek­le­til­di­ğini ifa­de et­ti. Kal­yon­cu ay­rı­ca, yö­net­me­li­ğe gö­re ürü­nün ga­ran­ti sü­re­si için­de tek­rar arı­za­lan­ma­sı, ta­mir sü­re­si­nin aşıl­ma­sı ve­ya ta­mi­ri­nin müm­kün ol­ma­dı­ğı du­rum­lar­da da tü­ke­ti­ci­nin sa­tı­cı­dan ürün be­de­li­nin ia­de­si­ni is­te­ye­bi­le­ce­ği­ni vur­gu­la­dı. Yö­net­me­lik "Sa­tı­cı, tü­ke­ti­ci­nin ta­le­bi­ni
red­de­de­me­z” di­yor.

Üre­ti­ci de bil­gi ver­mi­yor
Kal­yon­cu, üre­ti­ci fir­ma­la­rın, tü­ke­ti­ci­ye ye­dek ürün ve­ril­me­si ge­rek­ti­ği­ne da­ir bir bil­gi­len­dir­me yap­ma­dı­ğı­nı da di­le ge­tir­di. Kal­yon­cu, “Bu du­rum
va­tan­daş­la­rı mağ­dur edi­yo­r” de­di.

Va­tan­da­şın eli mah­kum
Kal­yon­cu'ya gö­re gü­nü­müz­de özel­lik­le akıl­lı te­le­fon­la­rın 20 iş gü­nü ser­vis­te kal­ma­sı kul­la­nı­cı­yı te­dir­gin edi­yor. Kal­yon­cu, "An­cak tü­ke­ti­ci­nin eli mah­kum, baş­ka ça­re­si yo­k” yo­ru­mu­nu yap­tı.

Bülent Deniz: Şikayet edin
Sü­re aşım­la­rıy­la il­gi­li ola­rak va­tan­da­şa bu sü­re­ci ta­kip et­me öne­ri­si ya­pan Tü­ke­ti­ci Bir­li­ği Fe­de­ras­yo­nu Baş­ka­nı Bü­lent De­niz, “Güm­rük ve Ti­ca­ret Ba­kan­lı­ğı­’na di­lek­çe ve­re­rek, ser­vis şi­ka­yet edil­me­li­” de­di. De­niz, bu du­rum­da so­run­la­rın çok da­ha hız­lı çö­zül­dü­ğü­nü di­le ge­tir­di. De­niz ay­rı­ca tü­ke­ti­ci­le­re, 20 iş gü­nün­de ta­mir edil­me­yen ci­haz­la il­gi­li Tü­ke­ti­ci Ha­kem He­ye­ti­’ne baş­vu­ru tav­si­ye­sin­de de bu­lun­du.

Ömer Önder, 14.04.2015 Bugün http://www.bugun.com.tr/ekonomi/sure-dolmasina-ragmen--haberi/1589597