9 Aralık 2013 Pazartesi

LPG mi, Dizel mi, Benzinli mi?

“Motorin benzini yakalıyor” derken, LPG'ye sürpriz artış geldi. Peki birbirine yakın fiyatlar, en çok hangi aracı avantajlı hale getirdi?
 
Türkiye, akaryakıtı en pahalı kullanan ülkelerden...Bu durum, tüketici alışkanlıklarını da yakından etkiliyor. 20 yıl öncesine kadar trafikteki araçların çoğunu benzinliler oluştururken, sonraki yıllarda tahtını dizel araçlara terketti. Fiyatı ve bakım masrafları her ne kadar yüksek olsa da, otomobil kullanıcılarının birinci tercihi dizel otomobiller oldu. Araçlarda LPG kullanımı ise Türkiye'de çığır açtı. Sürücüler, fiyatı benzin ve motorine göre çok daha ucuz olan LPG'ye yönelince kullanımı hızla yaygınlaştı. 2013 verilerine göre, Türkiye'deki araçların yüzde 40'ı LPG'li. Ancak son yıllardaki artışa son olarak 30 kuruşluk zammın eklenmesi, LPG'li araç sahiplerinin keyfini kaçırdı. Zamla birlikte İstanbul'da 1 litre LPG'nin fiyatı 2,81 liradan 3,11 liraya, Ankara'da 2,61 liradan 2,91 liraya çıktı. Zamma gerekçe olarak 'yurtdışı maliyetlerdeki artış' gösterildi. Peki, LPG'deki fiyat artışı tüketimi nasıl etkileyecek? Önümüzdeki dönemde, buna bağlı zamlar bekleniyor mu? Son rakamlara göre; yan giderleri de eklendiğinde, dizel araçlar mı, benzinliler mi, yoksa LPG'li mi daha avantajlı?

AKARYAKIT FİYATLARI
Benzin (Litre) 4.79 TL
Motorin (Litre) 4,37 TL
LPG (Litre) 3,12 TL
(İstanbul pompa fiyatları)

UZMANLARINA SORDUK:
Ferruh Temel Zülfikar
(Türkiye Akaryakıt Bayileri İşveren Sendikası Genel Başkanı)
LPG hâlâ avantajlı
Şu andaki dönüşüm kiplerini saymazsak LPG cazibesini yitirmek üzere. Mevcut bir araçta kip varsa LPG daha avantajlı. LPG ile benzin arasında performans farkı var. LPG, benzinli araçtan yüzde 13 daha fazla performansa sahip. Şu anki gidişata bakarsak motorin ve benzine de zam gelecek gibi gözüküyor. Bu zamlar tüketimi etkiliyor. Tüketim azalıyor. Bu zam yurtdışında doğalgaz kullanımının artmasından kaynaklanıyor. LPG Avrupa'da ısınma için kullanılıyor. Ve kış çok sert geçiyor. Orada talep artınca doğal olarak bize de yansıdı. İşlenmiş motirine de aynı durum yaşanıyor. Motorine de zam gelirse şaşırmayın. LPG'ye 31 kuruş zam geldi diye şok olduk ama geçmişte de 25 kuruş zam gelmişti. Bu zammın vergi sistemi ile alakası yok. Ama sektöre büyük etkisi oldu.

Av. Bülent Deniz
(Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı)
Vergi düşürülmeli
LPG ile ilgili zamma normal verdiğimiz tepkiden daha fazla tepki göstermemiz gerekiyor. LPG fiyat olarak çok ucuzdu. Ama yıllar içinde hükümetler şok zamlarla LPG'yi de diğer akaryakıt fiyatlarına yakın hale getirdi. Burada devlet para kazanıyor. Döviz kurlarına paralel olarak zam yapılmalı. Bu zam da öyle birşey yok. Tüketiciye açıklama yapılmalı. 10 liralık rafineri çıkışı olan yakıt akaryakıt istasyonunda 34 liraya çıkıyor. Çok vergi alınıyor. Hükümet almakta olduğu vergilerde düşüşe gitmeli. Fakat her iktidar, her akaryakıt istasyonunu vergi dairesi gibi kullanıyor. Fiyatların zamlanmaması için alınan vergi oranlarının düşürülmesi gerekiyor. Bu zam sadece araçlarda kullanılan LPG'ye gelmedi. Mutfak tüpüne de zam geldi. Tüm tüketiciler bu zamdan etkilendi. Bu zam başka zamlarında habercisidir.
 
Yılmaz Yahya Uğur
(İstanbul Taksiciler Odası Başkanı)
Ücretlerimize de zam yapılmalı
Yakıta gelen her zamdan biz direkt etkileniyoruz. Çünkü trafiğin yoğun olduğu bir kentte çalışıyoruz. Dünyanın en pahalı yakıtını kullanıyoruz. Taksici esnafı son zamdan hoşnut olmadı. Özellikle de taksimetrelerin ucuz olması bizi daha çok etkiliyor. Gelen zamları fiyata yansıtamadığımız için zorlanıyoruz. Yılda bir defa zam yapıyor belediye. Zam talebimiz olumlu karşılanmadı. LPG hala uygun ama kış ayında çok yakıyor. Araçlarımızın yarısı dizel, yarısı da LPG'li. En ucuz taksimetre fiyatı ile dünyanın en pahalı yakıtını kullanarak hizmet ediyoruz.

Türkiye, 05.12.2013, Oğuzhan Müezzino
http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yasam/110749.aspx