16 Mart 2018 Cuma

Sadece harcarken tüketici

Dünyanın tüketim çılgınlığından geçtiği ve bunu sanal para ile finanse ettiği sürecin sonuna gelinirken, tüketici hakları da hedef tahtasında… 1962 yılında ilk kez ABD Başkanı Kennedy’nin dile getirdiği tüketici hakkının üzerinden yıllar geçti.

Zaten bu vesile ile de dünyada 15 Mart Tüketici Hakları Günü ve devamında haftası olarak kutlanıyor. Şüphesiz önemli mesafe de alındı. Ülkemizde de 90’lı yıllarla birlikte başta Mehmet Bülent Deniz ve ekibi olmak üzere büyük mücadeleler verildi.

Fakat 2008 krizinin ardından bizde de dünyada da tüketici hakları konusunda büyük sıkıntılar yaşanıyor. Çıkarılan kanunların bile, yeni haklar veriyoruz diyerek tırpanlandığı ve tüketicinin etkisizleşmesi için her şeyin yapıldığı bir dönemdeyiz.

Sadece tek bir örnek bile her şeyi anlatıyor. Elektrik faturalarında ayrıntılı döküm hakkı alındı. Burada kayıp kaçak üzerinden bildiğiniz salma yapıldığı ortaya çıktı. Büyük mücadele verildi. Önce faturadaki ayrıntıyı yok edip, ücreti tahsil etmeye yöneldiler. Ardından da belki hukukla değil ama, kanunlarla bu hakkı aranamaz hale getirdiler.

Oysa 2 binli yılların başında her şey ne kadar hoştu. Tüketici hakkı kutsal sayılıyordu; krediler, kredi kartları ile finansmanın gözdesi tüketiciydi; vatandaşın her zaman haklı olduğu siyasi söylemler geliştirilmişti.

Lakin talebe üretim değil, üretime talep yaratmayı amaçlayan bu sahte cennet krizle birlikte son buldu. Sonraki süreçte hızla zorlaşan koşulları yaşıyoruz. Çok büyük bir borç birikti. Vatandaşın bankalara borcu 600 milyar TL’yi zorluyor. 25 milyon icra dosyası var. Kamuya karşı hiçbir hakkını arayamaz hale geldi.

Geldiğimiz noktada sadece harcarken, daha doğrusu harcayabilirken tüketici sayılıyoruz. İş ararken yokuz; hak ararken yokuz; faturaya itiraz ederken yokuz; kamu hizmetlerini denetlemek isterken yokuz; borç ödemede sıkıntı yaşarken yokuz; verdiğimiz oyun hesabını bile sorarken yokuz.

Mesela son şeker fabrikaları özelleştirilmesi… Türkiye’nin birçok ilinde en doğal vatandaşlık hakkı olan itiraz dilekçesi imzalanan masalar güvenlik gerekçesiyle kaldırıldı. Elektrikte, doğalgazda ya da suda bir şeye itiraz etmeye kalktığınızda, faturayı ödemeden bunu bile yapamıyorsunuz.

Borcunuzu sizin rızanız olmadan kimileri varlık yönetim şirketlerine kiloyla satıyor; iktidarlar işsiz olduğunuz halde sizden sigorta parası kesmeye kalkıyor. Gelirimize bile sahip olamıyoruz. Oradan da zorunlu bireysel emeklilik sigortası satıyorlar.

Yol için vergi ödüyoruz; yoldan geçmek için yine ödüyoruz. Sonra bunları satıyorlar; sattıklarına ödüyoruz. Ama hiçbir şeyi sorgulamamız onaylanmıyor. Vergi gelirleri içerisinde, dolaylı vergilerin payı yüzde 80’lerde.

Yani kasaya parayı biz koyuyoruz; ama en büyük vergi mükellefi olarak hesap soramıyoruz. Ne yazık ki dünyanın gittiği ekonomik koşullara bakarsanız, sadece bizde değil, tüm dünyada bu yola giriliyor. Özeti şu: Sadece harcarken tüketicisin…

15 MART DÜNYA TÜKETİCİLER GÜNÜ KUTLU OLSUN

15 Mart Dünya Tüketiciler Günü nedeniyle açıklama yapan Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; “Gelişen ve değişen ekonomide tüketici haklarının korunması daha da önem kazanmaktadır” dedi.

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili olarak şu açıklamayı yaptı: “15 Mart, bütün dünyada Dünya Tüketiciler Günü olarak anılmaktadır. Modern zamanların tüketici hakları mücadelesi, 1960’lı yıllarda başlamış ve giderek gelişmiş ve dünya halklarının önemli mücadele alanlarından biri olmuştur. Yıllar içinde ekonominin mimarisindeki gelişmeler ve teknolojideki evrim, tüketici hakları mücadelesinde de, değişikliğe ve gelişmelere yol açmıştır.

Bundan birkaç yıl önce tüketici sorunu olarak kabul edilen kimi konular bugün için tüketicinin gündeminde yer almamakta, öte yandan özellikle teknolojideki gelişmeler ile küresel ekonomide oluşan değişiklik, tüketici için yeni mücadele alanları oluşturmaktadır.

Ülkemize ilişkin tüketici hakları mücadelesinde yola geç çıkılmış olsa da, toplumda oluşan tüketici hakkı bilinci ve ülkemiz tüketicisinin hak arama konusundaki istekliliği olumlu gelişme olarak kaydedilmektedir.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF), 2012 yılında bir çatı örgüt olarak kurulmuş, tüketici hakları alanında çalışma yapan dernekleri bir araya getirerek ülkenin en büyük tüketici örgütü durumuna gelmiştir. Tüketicinin temsili ve karar alma mekanizmalarında etkili olma yönünde çalışmalar yaparak, tüketici haklarının gelişmesinde önemli katkılar yapmaktadır.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) şimdi yeni bir çalışmaya daha imza atmakta ve Türkiye’nin ilk tüketici haber portalı olan Tüketici Postası’nın yayın hayatına başladığını müjdelemektedir.

Ekonomi basınının duayen isimleri ve tüketici hakları mücadelesi uzmanlarının bir araya gelerek başlattığı ve www.tuketicipostasi.com adresinde, 2017/Ekim ayında deneme yayınına başlayan Tüketici Postası, test aşamasını bitirerek, 15 Mart 2018, Dünya Tüketiciler Günü’nünde, düzenli yayınlarına başlamıştır.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) tarafından desteklenen Tüketici Postası, tüketiciye yönelik ülkenin ilk ve tek bağımsız haber portalı olarak, ülkemiz tüketicisinin bilgilenmesi, sorunlarını çözmesi ve doğru şekilde tüketim için önemli bir medya çalışmasıdır.

Tüketici Birliği Başkanı gençleri israfa karşı uyardı

Küçükçekmece Belediyesi, Dünya Tüketici Hakları Günü'nde Küçükçekmeceli gençlere tüketici hakları konulu bir panel düzenledi.

Küçükçekmece Belediyesi, Dünya Tüketici Hakları Günü'nde Küçükçekmeceli gençlere tüketici hakları konulu bir panel düzenledi. Panele katılan üzere Tüketici Birliği Federasyon Başkanı Avukat Mehmet Bülent Deniz çarpıcı rakamlarla yapılan israfa karşı uyardı.

Sefaköy Kültür ve Sanat Merkezi'nde gerçekleşen "Yerel Yönetimlerde Tüketici Hakları" konulu panele, Küçükçekmece Belediye Başkan Yardımcısı Recep Şencan ile Özel Kalem Müdürü Ömer Keser başta olmak üzere Tüketici Birliği Federasyon Başkanı Avukat Mehmet Bülent Deniz, Uluslararası Tüketiciler Derneği Başkanı Sebahattin Doğan, Tüketici Hakları Merkezi Genel Başkanı Fatih Dinler, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Tüketici Hakları Zabıta Amiri Sinan Kalender katıldı.

"Bilinçli tüketici olmak herkesin görevi"
Panelde açılış konuşması yapan Recep Şencan, bilinçli bir tüketici olmanın herkesin görevi olduğunu kaydederek, "Tüketici bilinçli olunca topluma da katkı sağlıyor. Satıcıları da yönlendiriyor, üretimi de şekillendiriyorlar. Şu anda satıcılar ve üreticiler de daha bilinçli. Sizin de genç nesiller olarak topluma karşı görevleriniz var. Bunların başında bilinçli tüketici olmak geliyor" dedi.

"Bir yılda çöpe giden gıda parasıyla 171 bin okul yapılır"
Küçükçekmece Belediye Başkanı Temel Karadeniz'e tüketici haklarına dikkat çeken etkinliklere imza attığı için teşekkür eden Tüketici Birliği Federasyon Başkanı Avukat Mehmet Bülent Deniz ise bilinçli tüketici olma noktasında tasarrufun önemine değindi, Deniz, gençlere tasarruf yapmalarını şu sözlerle öğütledi: "Bir yılda 214 milyar liralık gıda çöpe gidiyor. Bu parayla 171 bin okul, 11 bin hastane yapabiliriz. Elektrikte 100 liranın 35 lirasını aslında kullanmıyoruz. Bunu israf etmesek 132 Milyar ülke ekonomisi kazanır. Korkunç bir israf içindeyiz. Sürekli tüketiyoruz ancak doğru tüketmediğimiz için kayıptayız"

"Sosyal medya insanları yanıltıyor"
Panelin moderatörlüğünü yapan Tüketici Hakları Merkezi Genel Başkanı Fatih Dinler ise 15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü'nün tarihini katılımcılarla paylaştı: "Bundan 100 yıl önce tüketiciler satın aldıkları ürünlerde refleks göstermiştir. Amerika'da aldıkları üründen fayda sağlayamamışlardır." Dinler ayrıca sosyal medyanın insanları ihtiyaç olmayanı almak konusunda yanılttığını söyledi.

"Mağdur olmamak için elinizde mutlaka bir belge olsun"
İBB Tüketici Hakları Zabıta Amiri Sinan Kalender ise yaptığı konuşmada tüketicileri ilk önce ellerinde kanıt olması gerektiği konusunda uyararak, "Mağdur olmamak için elinizde mutlaka bir belge olmalı. Fiş, sözleşme bir şey. Mutlaka alın" dedi. Uluslararası Tüketiciler Derneği Başkanı Sebahattin Doğan da dünyadaki tüketicilerin haklarını gençlere anlatarak, gençlere daha çok okumaları ve kendi haklarını öğrenmeleri tavsiyesinde bulundu.

Program sonunda katılımcıların sorularını yanıtlayan konuklara ise Ömer Keser teşekkür ederek çiçek takdim etti.



'ZAYIF TÜKETİCİ'NİN KORUNMASI ESAS ALINMAL

Tüketici Postası, Dünya Tüketiciler Günü ve Tüketici Haftası münasebetiyle tüketici dernek başkanlarıyla görüştü. Her gün bir dernek başkanının değerlendirmelerine yer vereceğimiz yazı dizimizin ilki Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz.

Tüketici Hakları diye bir kavramdan ilk defa 15 Mart 1962 yılında ABD’nin o dönemdeki başkanı John Fitzgerald Temsilciler Meclisinde yaptığı konuşmada bahsetti. İlk olarak Amerika, Avrupa ve İskandinav ülkelerinde ortaya çıkan Tüketici Koruma faaliyetleri Japonya'ya ve oradan da tüm dünya ülkelerine yayılmaya başladı. Birleşmiş Milletler 1985 yılında aldığı bir karar ile bu konuşmanın yapıldığı tarih olan 15 Mart’ı Dünya Tüketici Hakları Günü ilan ederek resmileştirdi. 15 Mart ülkemizde de Dünya Tüketiciler Günü adıyla kutlanıyor ve 15-21 Mart tarihlerini içine alan hafta da Tüketici Haftası olarak kutlanıyor.

Tüketici Postası olarak 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü ve Tüketici Haftası münasebetiyle ülkemizdeki tüketici derneklerinin genel başkanlarıyla, tüketici gündemini konuştuk. Her gün farklı bir tüketici derneği başkanıyla yapacağımız görüşmenin ilkini Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz ile gerçekleştirdik.

“2017 tüketici açısından olumlu geçmedi”
Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, geçtiğimiz yılın ülkemiz tüketici açısından olumlu geçen bir dönem olmadığını belirterek sözlerine başladı. Deniz, “Özellikle tüketici yasasında yapılan torba yasa değişikliği ile GSM, banka, elektrik firmaları ve benzeri çok sayıda tüketiciye hizmet satan firmalar ile tüketici arasındaki sorunların Tüketici Hakem Heyeti’nde çözümlenmesine ilişkin düzenlemeden geri adım atılarak, tüketicinin doğrudan icra takibine maruz kalmasının önünü açan düzenleme yasalaştı” dedi. Düzenlemenin hazırlık aşamasında tüketici örgütlerinin topyekûn bir muhalefet göstermiş olmasına karşın, iktidarın tüketici haklarında geri adım olarak nitelendirilebilecek bu düzenlemeyi yasalaştırdığını aktardı.

Tüketicilerin hak arama bilinci artıyor
Gıda denetimleri konusunda kamu otoritesinin denetim olanaklarının bir miktar genişlemiş olmasına karşın, tüketiciye ulaşan gıdanın sağlığı konusunda halen riskli durumda bulunduğumuzu ifade etti. Deniz, “BDDK, EPPDK gibi üst kurullarda tüketici örgütü temsilcilerinin bulunmasına ilişkin beklentimiz, bu dönemde de gerçekleşmedi. Ancak ülkemiz tüketicisinin haklarının farkındalığı ve hakkını arama konusundaki isteğindeki artışı somut olarak gözlemlediğimiz bir dönem oldu” dedi.

“Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’ne yapılan yeni atamanın isabetli olduğunu görüyoruz”
Deniz, “Kamu otoritesinin tüketici hakları konusundaki çalışmaları yetersiz olmakla birlikte – iyi örnekler bazında – olumlu seyrediyor. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’ne yapılan yeni atamanın isabetli olduğunu görüyoruz. Yeni Genel Müdür Ahmet Erdal’ın özellikle bu alanda çalışma yapan sivil toplum örgütleri ile işbirliği arayışlarına ilişkin yaklaşımını son derece olumlu buluyor ve güçlü şekilde destekliyoruz” diye konuştu.

‘Zayıf tüketicinin korunması’ esas alınmalı
Tüketicinin korunması ile ilgili bütün kamu kurumlarının yapacakları çalışmalarda bu ana dek gözlemlediğimiz eşgüdüm eksikliğinin giderilmesi gerekir diyen Deniz, “Finans, gıda, iletişim ve benzeri birbirinden bağımsız gibi görünen sektörlerdeki tüketicin korunmasının aslında ‘zayıf tüketici’nin korunması gerektiğine ilişkin tek ilkeye dayandığı gerçeğini esas almaları gerektiğine inanıyoruz” şeklinde konuştu.

TBF 2012’de 16 tüketici örgütünün bir araya gelmesiyle oluştu
Tüketici Birliği Federasyonunun 2012 de 16 tüketici örgütünün bir araya gelmesi ile kurulan bir çatı örgütlenmesi olduğunu aktaran Deniz, sözlerine şöyle son verdi:
“Temel olarak tüketici haklarının korunması ekseninde, tüketicinin devlet nezdinde temsil edilmesi, karar mekanizmalarına katılım ve müdahaleye yönelik çalışmalar gerçekleştirmektedir.”

"15 Mart Dünya Tüketiciler Günü Kutlu Olsun"


İstanbul, 14.03.2018
  
“15 Mart Dünya Tüketiciler Günü Kutlu Olsun”
“Tüketici Postası yayınlarına başladı”

15 Mart Dünya Tüketiciler Günü nedeniyle açıklama yapan Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; “gelişen ve değişen ekonomide tüketici haklarının korunması daha da önem kazanmaktadır” dedi.

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili olarak şu açıklamayı yapmıştır:

15 Mart, bütün dünyada Dünya Tüketiciler Günü olarak anılmaktadır.
Modern zamanların tüketici hakları mücadelesi, 1960’lı yıllarda başlamış ve giderek gelişmiş ve dünya halklarının önemli mücadele alanlarından biri olmuştur.

Yıllar içinde ekonominin mimarisindeki gelişmeler ve teknolojideki evrim, tüketici hakları mücadelesinde de, değişikliğe ve gelişmelere yol açmıştır.
Bundan birkaç yıl önce tüketici sorunu olarak kabul edilen kimi konular bugün için tüketicinin gündeminde yer almamakta, öte yandan özellikle teknolojideki gelişmeler ile küresel ekonomide oluşan değişiklik, tüketici için yeni mücadele alanları oluşturmaktadır.

Ülkemize ilişkin tüketici hakları mücadelesinde yola geç çıkılmış olsa da, toplumda oluşan tüketici hakkı bilinci ve ülkemiz tüketicisinin hak arama konusundaki istekliliği olumlu gelişme olarak kaydedilmektedir.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF), 2012 yılında bir çatı örgüt olarak kurulmuş, tüketici hakları alanında çalışma yapan dernekleri bir araya getirerek ülkenin en büyük tüketici örgütü durumuna gelmiştir. Tüketicinin temsili ve karar alma mekanizmalarında etkili olma yönünde çalışmalar yaparak, tüketici haklarının gelişmesinde önemli katkılar yapmaktadır.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) şimdi yeni bir çalışmaya daha imza atmakta ve Türkiye’nin ilk tüketici haber portalı olan Tüketici Postası’nın yayın hayatına başladığını müjdelemektedir.

Ekonomi basınının duayen isimleri ve tüketici hakları mücadelesi uzmanlarının bir araya gelerek başlattığı ve www.tuketicipostasi.com adresinde, 2017/Ekim ayında deneme yayınına başlayan Tüketici Postası, test aşamasını bitirerek, 15 Mart 2018, Dünya Tüketiciler Günü’nünde, düzenli yayınlarına başlamıştır.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) tarafından desteklenen Tüketici Postası, tüketiciye yönelik ülkenin ilk ve tek bağımsız haber portalı olarak, ülkemiz tüketicisinin bilgilenmesi, sorunlarını çözmesi ve doğru şekilde tüketim için önemli bir medya çalışmasıdır

Mehmet Bülent Deniz
Genel Başkan