Bazı perakende firmalarının aralıksız indirim kampanyaları açıklanması inandırıcılık yönüyle tüketicilerin aklında soru işaretlerine neden oluyor. Şüpheleri haklı bulan ve ‘Yıl boyunca indirim kampanyası olmaz’ diyen tüketici hakları savunucuları, ilgili mercileri denetimleri arttırmaya davet ediyor.
Perakende sektöründe süreklilik arz eden “İki al bir öde” veya “Bir alana bir bedava” gibi indirim kampanyalarına eleştiri yağıyor. Takvim aralıklarının sürekli güncellenmesinden dolayı tüketicilerin gözünde inandırıcılığını kaybetmeye başlayan kampanyaların aldatmacadan ibaret olduğu; vurguncuların piyasada cirit attığı görüşü hâkim.
Cezbedicilikle tuzağa düşmeyin
Sahte indirim furyasından şikâyetçi olan tüketici derneklerinin yöneticileri, vatandaşları fiyat araştırmaları ve karşılaştırmaları yapmaya çağırıyor. “İndirimli olarak lanse edilen ürünlerin fiyatları takibe alınmalıdır. Eski ve yeni fiyatlar karşılaştırılmalıdır” ikazında bulunan aynı yöneticiler, ilgili kamu kurumlarının ise denetimlere ağırlık vermelerini; vurgunculara göz açtırmamalarını talep ediyor.
Şikâyetler sürekli artıyor
Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz de Yeni Akit’e yaptığı açıklamada sahte indirimlerle ilgili yakınmaların arttığını belirtti. Bazı firmaların müşteri çekmek için yerli yersiz kampanya ilan ettiklerini anlatan Deniz, “Bunlar tüketicileri oltalamaya, avlamaya çalışıyorlar. Ama ileri gitmeye başladılar. Hileleri, oyunları bitmek bilmiyor. Bu durum ne yazık ki tüketicilerin indirimlere inanmamalarına ve tereddütle bakmalarına yol açıyor” dedi. Vitrinlerden inmeyen “Yüzde 70 indirim” veya “İki al bir öde” yazılarına itibar edilmemesi gerektiğini vurgulayan Deniz, “Fiyat araştırmaları yapılmalıdır. Ürünlere kampanyadan evvel biçilen bedeller öğrenilmelidir. Sıkıntılı hallerde Ticaret Bakanlığı’nın kapısı çalınmalıdır” ifadelerini kullandı.
Esnaf odaları göreve
Esnaf odalarının indirim oyunlarına karşı müdahalede bulunmadıklarına işaret eden Deniz, şöyle devam etti: “Bunlar yüksek bütçelerini piyasanın denetimi ve gözetimi için kullanmıyorlar. Kendilerini hissettirmiyorlar. Teftiş yapmıyor, hileler karşısında duyarsız davranıyorlar. Adeta tüketicilere düşmanlık ediyorlar. Diğer yandan; Ticaret Bakanlığı yetkilileri gerekli kontrolleri yapıyor, Alo 175 hattına ve mobil uygulama HFA-Bildirim’e gelen ihbarları önemle ele alıyorlar. Ama her yere yetişemiyorlar. Onların da güçleri ve imkânları ortada.”
Tüketicilere önemli uyarı
Bilinçli tüketimin önemine dikkat çeken Deniz, “Muhakkak ve muhakkak yararlanacağımız, kullanacağımız ürünü tercih etmeliyiz. Ürünü indirimli ya da uygun fiyatlı olduğu için satın almaktan kaçınmalıyız” diye ekledi.
Tedbir alınması şart
İndirimlerin önemli bir sorun haline geldiğine işaret eden perakende gruplarının patronları ise şu görüşleri paylaşıyor: “Ardı arkası kesilmeyen kampanyalar tüketicilerin ilgilerini çekmiyor. Kampanyalarla ilgili algı olumsuz. Problem büyük. Bu probleme e-ticaret şirketleri neden oluyorlar. Ortada kural mural kalmadı. E-ticaret şirketleri, vaatlerde bulunup duruyorlar. Haklı olarak vaatlerle ilgili menfi görüşler peş peşe geliyor. Yani her gün yüzde 70 ya da yüzde 80 indirim olmaz. Bu konuda tedbir alınması şart.”
05.02.2020, Buğra Kardan, Yeni Akit