18 Mayıs 2015 Pazartesi

Şirketlerin ‘İzinsiz SMS’inin Faturası Abonenin Üstüne Kaldı

Cep telefonuna reklam mesajı atması konusunda şirketlere aboneden izin isteme mecburiyeti getirildi. Aboneden, ‘reklam mesajı istemiyorum’ cevabı istenmesi, faturaların kabaracağı endişesine yol açtı. Uzmanlar, karmaşanın sebebinin, 1 Mayıs’ta yürürlüğe giren kanunla ilgili yönetmeliklerin çıkmaması olduğunu ifade ediyor.

Şirketlerin tüketicilere izinsiz olarak satış ve pazarlama amaçlı mesaj, elektronik posta göndermesi ve arama yapması 1 Mayıs’ta yürürlüğe giren kanunla yasaklandı. Bu tarihten itibaren cep telefonu aboneleri şirketler tarafından mesaj yağmuruna tutuldu ve reklam mesajı almak istemeyenlerin uyarı mesajlarını cevaplaması istendi. Tüketiciler ise bu şekilde her gün onlarca mesajı cevaplamanın hem zahmetinden rahatsız hem de telefon faturasının kabartmasından endişeli.
Yürürlükteki yasa, reklam mesajı almak istemeyenlere hangi yöntemi izleyeceklerini göstermesini ve yöntemin mutlaka ücretsiz olmasını şart koşuyor. Tüketiciler Birliği Federasyonu Başkanı Avukat Mehmet Bülent Deniz, normalde onay talebine cevap verilmemesinin hukuken onay vermeme anlamı taşıdığını belirterek, “Tüketicilerimiz hiç kimseye onay vermesin, hiçbir mesaja hayır cevabı vermesin.” çağrısını yaptı. Mesajların yasaklanması gündeme geldiğinde, özellikle bankalar kasımdan itibaren mesaj göndermeye başladı. Sonraki aylarda bu yöntemi diğer şirketler de takip etti. Bu mesajlardan kurtulmak isteyenlerin mesajları cevaplamaması durumunda onay vermiş olup olmayacağı hâlâ belli değil. Tüketicilerin mesajı cevaplamadığı için ya da cevaplamasına rağmen mesaj almaya devam etmesi halinde itiraz ve şikayet yolları da uzun ve zahmetli.
Karışıklıkların sebebinin kanun yürürlüğe girmesine rağmen uygulamaya ilişkin yönetmeliklerin hâlâ çıkartılamamış olduğunu kaydeden Bülent Deniz, şöyle konuştu: “Yönetmelik taslakları Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın sitesinde duruyor. İtiraz ve şikayet yolları yönetmelikte var ama yürürlüğe girmediği için uygulanamıyor. Yönetmelikte şikayetlerin e-imza ile e-devlet üzerinden ya da ticaret il müdürlüklerine şahsen başvurarak yapılabileceği belirtilmiş. Kaç kişinin e-imzası var, ticaret il müdürlüğünün yolunu bilen kaç kişi var?” İtiraz ve şikayetlerin kolaylaştırılmasını isteyen Deniz, internet ten e-imza gerekmeden başvuru yapılabilmesi gerektiğini, ayrıca tüketici örgütlerine de başvuru hakkı verilerek toplu şikayet yolunun açılması gerektiğini kaydetti.

Dolandırıcılardan ‘kısa mesaj’ oyunu
1 Mayıs’ta başlayan yeni süreçle birlikte dolandırıcılar da ortaya çıktı. Spam engelleme iddiasındaki bazı sitelerin vatandaşlara yardım etme bahanesiyle bilgilerini çaldığı ve kötü amaçlar için kullandığı belirtiliyor. Uzmanlara göre kaynağından emin olmadan ve fazla incelemeden gelen mesajların cevaplanması ya da içeriğindeki bağlantıların açılması cep telefonu ve bilgisayarlara zarar verebilir.

Ali Demirhisar, 18.05.2015 Zaman http://www.zaman.com.tr/ekonomi_sirketlerin-izinsiz-smsinin-faturasi-abonenin-ustune-kaldi_2295118.html