Tüketicilerin tek tek başvuru yoluyla da olsa kullandığı ‘kredi
masraflarını geri alma’ hakkı için son tarih 28 Mayıs. Yeni tüketici kanunu bu
hakkı kaldırıyor.
Banka kredisi kullanan tüketiciler, valiliğe bağlı Tüketici Sorunları Hakem
Heyeti Başkanlığı’na başvurarak geçmişe dönük 10 yıllık kredi dosya
masraflarının iadesi için başvuruda bulunabiliyordu. Ancak bu hak 28 Mayıs
tarihindeki Tüketicinin Korunması Kanunu ile kaldırılacak. Tüketici koruma
dernekleri, başvuran tüketicilerin dosya masrafı iadelerini aldıklarını ancak
acele etmeleri gerektiğini söylerken, sadece Manisa’da bankalar, şikâyette
bulunan 2 bin 540 tüketiciye 700 bin liralık dosya paralarını geri ödemek
zorunda kaldı.
Bankaların 60’ın üzerinde kalemden ücret ve komisyon aldığını hatırlatan
Tüketiciler Birliği Federasyonu Başkanı Avukat Bülent Deniz, iade edilebilen
ücretlerin yasa ile birlikte geri alınamaz hale getirildiğini belirtti.
Deniz şöyle konuştu: “Hükümet, daha önce bankaların 32 kalem faiz dışı
gelirlerinin önüne geçileceğini söyledi. Yeni yasa bu aidatları, yasal olarak
kaldıracağı yerde yasal hale getirdi. Dediğinin tam tersini yaptı. Şimdi de 28
Mayıs Tüketicinin Korunması Yasası’nı bekliyoruz. ‘Bundan sonra BDDK karar
verecek ücretlere’ dediler. BDDK doğru karar veremeyecektir, çünkü bugüne kadar
tüketiciyi koruyan bir karar almamıştır.”
Talep eden GERİ alıyor
Şu ana kadar net rakam sadece Manisa Ticaret İl Müdürlüğü’nden geldi. Müdür
Vekili Salim Çelik, 2013’de Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’na 2 bin
821 kişinin bankalardan dosya masrafı geri alma talebinde bulunduğunu ve 2 bin
540’ının olumlu karşılandığını ve 700 bin liralık dosya paralarının geri
ödendiğini açıkladı. Sadece bu yılın ilk 45 gününde 2 bin 102 kişinin başvuruda
bulunduğunu söyleyen Çelik, yılsonuna kadar 15 bini bulmasını beklediklerini
söyledi. Türkiye geneli için ise, 2013’te tüketici şikâyeti sayısının 700 bin,
bunun yüzde 80’inin bankalarla ilgili olması bekleniyor.
Masraf geliri toplamı 2013’te 22,5 milyar lira
BANKALARIN hizmet gelirleri ve
komisyonları 2012 Aralık ayında 19 milyar 242 milyon lirayken, 2013’ün aynı
döneminde 22 milyar 462 milyon liraya yükseldi. Böylece 2013’te bankaların bu
kalemden elde ettiği gelir 3 milyar 220 milyon lira arttı. 2012’de yüzde 12,5
seviyelerinde artan ‘bankacılık hizmet gelirleri ve komisyonlar’ 2013’te yüzde
16,7 yükseldi.
Kredi dosya masrafını geri almak için yapılması gerekenler:
1-Bankaya kredi bilgilerini içeren bir mektup yazılır.
2-Eğer tüketicinin elinde kredi başvurusu ve dosya masrafına dair herhangi
bir belge bulunmuyorsa bile başvuru yapılabilir. Banka evrakı temin etmek
zorunda.
3-Bu mektup bankanın internet sitesinden ya da iadeyi taahhütlü posta ile
gönderilebilir.
4-7 gün içinde hesaba dosya masrafı ödenmemiş ise valiliğe bağlı Tüketici
Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’na başvuruda bulunulur.
5-Bu başvuru için valiliğe ücret ödenmez.
6-Heyet 15 gün içinde kararını verir. Karar mahkeme kararı niteliğini
taşıyacaktır.
7-Bankanın ödememesi halinde icra yoluyla da para tahsili
yapılabiliyor.
Ayşegül Altın, Karşı Gazete 20.02.2014