TBF
Başkanı Av. Deniz, BDDK'nın yeni taslağının tüketici koruyan yasaları saf dışı
bıraktığını söyledi. Taslağı değerlendiren bir banka yetkilisi de yasal
boşluktan yararlanılarak soyguna zemin hazırlandığını savundu.
Bankacılık Düzenleme
Denetleme Kurumu’nun (BDDK) internet sitesinde kamuoyunun görüşüne sunduğu
‘Finansal Tüketicilerden Faiz Dışında Alınacak Ücret, Komisyon ve Masraflara
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Taslağı’na ilişkin yankılar
sürüyor.
Yargı kararlarıyla haksız
bulunan 60'a yakın ücret ve komisyon kalemini 20'ye indiren yeni taslağa
ilişkin konuştuğumuz bir kamu bankası üst düzey görevlisi; bankacılık sisteminde ücret ve dosya masrafının başka adlarla alınmasının tüketiciler açısından kabul edilemez
olduğunu söyledi.
HESAP İŞLETİM ÜCRETİ HAKSIZ
“Yargıtay’ın içtihat
haline gelmiş kararlarında açıkça, bankaların tüketicilere kredi kullandırırken
faiz dışında sözleşmede yer verilmek sureti ile yalnızca o kredi için yasal ve
zorunlu masrafları alabilmeleri mümkün görülmüştür'' bilgisini veren yetkili
BDDK'nın yeni taslağına ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu: ''Yasal zorunluluk
nedeniyle bankayla işlem yapan tüketicilerin hesap işletim ücreti veya benzer
isimler altında birtakım bedelleri ödemek zorunda bırakılması da haksız ve
hukuksuzdur.
Bankalara var olan hukuk düzenindeki boşluktan yararlanarak ve buna yasal kılıf uydurularak soyguna zemin hazırlanmaktadır. BDDK’nın taslağı ilan etmesinin bir anlamı yoktur. Uygulamanın tarafı olan sade vatandaş taslağı alıp irdeleyemez, irdelese de karşı taraf olan bankalar ve finans kurumları kadar sesini duyuramaz.
TASLAK BİR SONUÇ YARATMAZ
Taslak, bir yaptırım getirmediği için mevzuat
halinde geldiği zaman bile bir sonuç yaratmayacaktır.
Birincisi müşteri ihtiyaç halinde iken her şarta mecburdur, onu BDDK’nın koruması ve ihtiyaç durumunun istismara yol açmamasını temin etmesi gerekir.
Masraf türlerinin adı ya da adedi değil, kullanılan kredi ya da alınan hizmete göre oranı sınırlandırılmalıdır. Paranın 29 yerine 20 kalemde tahsil edilmesi sadece şekildir, özü değiştirmez.
İlan edilen masrafların yüzde 20’ye kadar artması makul sayılmıştır. Oysa bu en fazla enflasyonla sınırlanmalıdır. Ücretlerde 'makul' tanımı 'bankalarca makul' anlamında ise bu bir ölçü olamaz. Aslında 'makul’ün BDDK tarafından baştan belirlenmesi gerekir. Ancak o, enflasyonu ikiye katlayan bir rakamuı bile makul saymıştır.
Sürekli olmayan işlerde ücret serbest
bırakılmıştır. Müşteri her gün kredi alıp her gün transfer yapmayacağına göre
'sürekli' işlem diye bir şey olamayacağı için taslak bu konuda bankalara açık
kapı bırakmıştır.''
BANKALARA ENFLASYONUN 2 KATI ZAM YETKİSİ
Yeni taslakla birlikte 60 kalemden alınan ücret
ve masrafların 20'ye indiriliyor olmasının yanılıcı olduğunu ifade eden eden
Tüketiciler Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Av. M. Bülent Deniz de,
''Tüketici kredilerinde, dosya masrafı da dahil 4-5 ayrı kalemden alınan masraf
ve ücretler tahsis ücreti adı altında toplanıyor'' dedi.
Yeni taslakla beraber dosya masrafı, kart
aidatı gibi yargı kararlarıyla hakız bulunan ücretlerin ''tüketiciyi koruyan
yasalar ekarte edilerek'' yasal hale getirildiğini ifade eden Av. Deniz,
''Taslakta, SMS ücreti vs. gibi ufak kalemler tıraşlanmış. Bunun yanında ise
bankalar, aldıkları bazı masraf ve ücretlere yüzde 20'nin altında zam
yaptıklarında izne tabi tutulmayacaklar. Asgari ücret ve maaşlara enflasyon
kadar zammı çok görenler, bankaların enflasyonun iki katı izinsiz zam yapma
hakkı veriyor'' diye konuştu.
'YAZIKLAR OLSUN'
Taslağın yürürlüğe girmesi halinde Danıştay'a
dava açacaklarını belirten Av. Deniz, ''Biz BDDK'ya da gerekli itirazlarımızı
yapacağız. Buna ilişkin bir rapor hazırlıyoruz. Fakat, her ne kadar
düzeltilirse düzeltilsin Yeni Tüketici Kanunu ile aynı mantıkla hazırlanan bu
taslağın tüketiciden yana bir hal alması mümkün değildir. Biz bu taslağa
ilişkin 'yazıklar olsun' diyoruz'' ifadelerini kullandı.
DOLANDIRICILARA FIRSAT TANINIYOR
Bankalardan,
geçmiş dönemlere ait dosya masrafı ve kredi kartı aidatlarının yargı yoluyla
geri almak isteyen tüketiciler bazı dolandırıcıların ağına düşüyor. Kurdukları
merdiven altı çağrı merkezleri aracılığıyla tüketicilere kısa mesaj veya
telefonla arayarak ulaşan çıkarcılar adeta vatandaşı sömürüyor.
Bankaların aldıkları bu ücret ve masraflar konusunda toplumun vicdanında ciddi bir rahatsızlık olduğunu ifade eden TBF Başkanı Av. Bülent Deniz, ''Bankaların bu uygulamalarına karşı tüketicinin çığlığını duymayan siyasi iktidar bankalarla kol koladır. Bir takım dolandırıcılar tüketicinin zaten internet vasıtasıyla kolaylıkla ve bedava ulaşabileceği hazır dilekçe örneklerini 100-180 TL karşılığında kargo ile göndererek satıyorlar. Geriye dönün hesaplandığında 4-5 bin TL'yi bulan bu masrafları alacağını düşünen tüketici de bu tuzağa düşüyor'' dedi.
Bunun yanında bazı avukatların da vekalet toplamak suretiyle bu tür işler içinde olduğu yönünde haberler aldıklarını anlatan Av. Deniz, ''Bu paralar tüketiciye iade ediliyor mu, edilmiyor mu bilmiyoruz'' diye konuştu.
Recep Erçin-Seyfi Akil, Aydınlık 27.08.2014 http://aydinlikgazete.com/ekonomi/49718-tuketici-korumasiz-kaldi-soyguna-zemin-hazirlandi.html