10 Ekim 2015 Cumartesi

Tüketicinin Gücü Harekete Geçiyor

İstanbul, 09.10.2015

Dijital yayın platformu hizmeti sunan firmaların, bazı TV. kanallarını yayından kaldırmalarını değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; “ekran karartan firmalar bir an önce ayıplı hizmet vermekten vazgeçmelidirler” dedi.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştır:

TİVİBU, Turkcell TV. ile başlayan ekran karartma operasyonunun son aşaması, DİGİTÜRK firmasının yedi ayrı TV. kanalını yayından kaldırmasıyla yaşanmıştır.

Genel seçimlere üç hafta kala, iktidar tarafından muhalif olduğu değerlendirilen medya kanallarının sesinin kısılması için başlatılan bu uygulama, “sansürün ta kendisidir.”

Öte yandan ülkemizin de taraf olduğu Birleşmiş Milletler Tüketici Hakları Evrensel Bildirgesi’nde, temel tüketici haklarından biri olarak belirlenen “bilgilenme hakkı”nın açık bir ihlâli karşı karşıya bulunmaktayız.

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 13. maddesi gereği; “hizmet sağlayıcısı tarafından bildirilen, internet portalında veya reklâm ve ilanlarında yer alan özellikleri taşımayan … hizmetler ayıplıdır.” Reklâm, ilan ve duyurularında, abonelerine ulaştıracağı medya kanallarını duyuran firmaların, kesinleşmiş bir mahkeme kararı olmaksızın bazı kanalları kapatması, sözü edilen bu düzenlemeye göre, ayıplı hizmet niteliğindedir.

Buna göre; abonesi olduğu dijital yayın platformunun bazı medya kanallarını yayından kaldırarak ayıplı hizmet sunması nedeniyle hak ihlâline uğrayan tüketiciler, yasanın kendilerine tanıdığı hak arama yollarını kullanarak, ödedikleri paranın karşılığında vermesi gereken hizmeti sağlamayan firmalara yaptırım uygulayabileceklerdir.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF), hak ihlâline uğrayan tüketicilerin haklarını arama sürecinde yardımcı olmak amacıyla izlenecek yolları ve dilekçe örneklerini www.tuketici.org.tr adresinde yayınlamaktadır.

Önceki yıllarda boykot, dava açma ve benzeri eylemliliği ile tüketici haklarına aykırı davranan firmalara, devletlere geri adım attıran Türkiye tüketicisi, bu kez de ayıplı hizmet sunmayı göze alarak sansür anlayışının bir parçası olmayı tercih eden firmalara, anlayacakları dilden gerekli tepkiyi mutlaka verecektir.

Müşterilerini ve dolayısıyla ticari kazançlarını kaybedecek olan firmalar haksız uygulamalarını derhal sonlandırmalıdırlar. Bu firmaların tüketiciyi yok sayan ayıplı hizmet sunmaktaki ısrarlarının devamı durumunda, bağlı oldukları holdinglerin sattığı ürünlerin de tüketici tarafından boykot edilebileceği unutulmamalıdır.

Mehmet Bülent Deniz
Genel Başkan

Dijital Medya Platformu Firmalarının Ayıplı Hizmeti Nedeniyle
Hak Arama Kılavuzu

1-Adım: Tüketici fatura üzerinde yer alan firma isim ve adres bilgilerini kullanarak, ilgili firmaya aşağıda örneği verilen dilekçeyi iadeli taahhütlü mektup, teyidli faks ile göndermeli veya müşteri hizmetlerini arayarak aboneliğin sonlandırılması istemini bildirmelidir.

(buraya fatura üzerinde yazan firma ismi yazılacaktır)…….. AŞ. ne,

Firmanızın (buraya yayından kaldırılan medya kanallarının ismi yazılacak)...... kanallarını yayından kaldırmış olması, 6502 sayılı yasanın 13. maddesine göre ayıplı hizmet niteliğindedir.

Bu nedenle aboneliğimin sonlandırılmasını, tarafımdan verilmiş herhangi bir taahhüt var ise, hiçbir cezai koşul veya ilave ödeme talep edilmemesini dilerim.

Tüketicinin Adı, Soyadı, Adresi, İmzası.

2-Adım: Tüketicinin aboneliğin sonlandırılması istemine karşı aboneliğin sonlandırmayıp fatura tahakkuk ettirilmesi ya da abonelik sonlandırıldığı halde taahhütlü kampanya gerekçesiyle tüketiciden ek ödeme isteyen firma hakkında, tüketicinin yerleşim yerindeki Kaymakamlık binasında bulunan Tüketici Hakem Heyeti’ne, ücretsiz başvuru yapılmalıdır.

(buraya yerleşim yeri ilçe ismi yazılacaktır)
Tüketici Hakem Heyeti Başkanlığı’na,

Başvuran           :(buraya tüketici isim, TC kimlik no ve adresi yazılacaktır.)
Karşı Taraf        :( buraya fatura üzerinde yazan firma ismi ve adresi yazılacaktır)
Olay                    :Hakkında başvuruda bulunduğum firmanın abonesiyim. Firma tarafından, firmanın reklamlarında duyurduğu (buraya yayından kaldırılan medya kanallarının ismi yazılacak)... kanalları yayından kaldırılmıştır. Bu durum 6502 sayılı yasanın 13. maddesi gereğince ayıplı hizmet niteliğinde olup aboneliğimin sonlandırılmasını, tarafımdan verilmiş herhangi bir taahhüt var ise, hiçbir cezai koşul veya ilave ödeme talep edilmemesi için firmaya bildirimde bulundum. Ancak firma tarafından “aboneliğimin sonlandırılmaması/aboneliğim sonlandırıldığı halde taahhüt gerekçe gösterilerek” ödeme istenmektedir. Faturaya karşı itiraz edilmiş ve fatura ödenmiştir.

Bu nedenle abonelik sözleşmesinin sonlandırıldığının tespiti ile yapılan haksız ödemenin tarafıma iadesine karar verilmesini dilerim.

Tüketicinin Adı, Soyadı, Adresi, İmzası
Adres,.

Ek:Sözleşme, firmaya bildirim, fatura, ödeme belgesi