7 Temmuz 2015 Salı

Elektrikte Kayıp-Kaçak Bedeline Zam İddiası

Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Deniz, EPDK'nın perakende elektrik tarifelerinde kayıp kaçak bedeline rekor oranda zam yaptığını ileri sürdü.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'nun (EPDK) kayıp kaçak bedeline zam yaptığını bildirdi.

Deniz, yazılı açıklamasında, EPDK'nın 1 Temmuz'dan itibaren uygulanacak perakende elektrik tarifelerini açıkladığını hatırlattı. Söz konusu karar incelendiğinde; ticarethanelere ilişkin tarifenin aktif enerji bedelinde yüzde 4,1, meskenlerde yüzde 6,13 indirim yapıldığını belirten Deniz, buna karşılık sanayi kuruluşlarına ilişkin tarifenin aktif enerji bedelinde ise yüzde 1,66 artış gerçekleştirildiğini kaydetti.

Aynı karar ile kayıp-kaçak bedeline rekor oranda zam yapıldığını savunan Deniz, şunları kaydetti:
"Sanayi kuruluşlarına ilişkin tarifenin kayıp-kaçak bedelinde yüzde 1,35 indirim yapılırken, ticarethanelere ilişkin tarifenin kayıp-kaçak bedelinde yüzde 32, meskenlere ilişkin tarifenin kayıp-kaçak bedelinde yüzde 39,47 oranında zam yapılmıştır. Kayıp-kaçak bedeline bu kadar yüksek oranlı zam, en son 2014/Ekim tarifesinde görülmüş, o dönemde de kayıp-kaçak bedeli yaklaşık yüzde 38 zamlanmıştı.

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu tarafından, 21 Mayıs 2014 tarihinde verilen karar ile elektrik tüketiminden alınan kayıp-kaçak bedelinin hukuk devleti ve adalet düşüncesi ile bağdaşmadığına hükmedilmiş ve karar, tüm hukuk yolları tüketilerek kesinleşmiştir. Bu kararı ortadan kaldıracak herhangi bir yasal düzenleme de mevcut değildir. Dolayısıyla kayıp-kaçak bedelinin iadesi için tüketicilerin hukuk yoluna başvurmalarının önünde hiçbir engel bulunmamakta olup, yüz binlerce tüketici bu yönde Tüketici Hakem Heyetleri’nde gerekli girişimleri yapmaktadırlar"

Elektrik hizmetinden alınan kayıp-kaçak bedelinin hukuka aykırı olduğuna ilişkin üst düzey bir yargı kararı bulunmazken, siyasi iktidara düşen görevin, kayıp-kaçak bedeli uygulamasını sonlandırmak olduğunu belirten Deniz, "Ancak 7 Haziran Genel Seçimi sonrası, halen geçici nitelikte görev yapan siyasi iktidar, milyonlarca tüketicinin vicdanında rahatsızlık oluşturan bu uygulamayı sonlandırmak yerine, rekor oranda zam yapmayı tercih etmiştir" ifadelerini kullandı.

Uğur Serhan Özcan, 05.07.2015 Anadolu Ajansı http://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/550267--elektrikte-kayip-kacak-bedeline-zam-iddiasi

Geçici İktidardan, Kalıcı Hasarlar

05.07.2015

Elektrik hizmet bedellerinin belirlenmesine ilişkin 25.06.2015 tarihli EPDK kararını değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; “kayıp kaçak bedeline rekor oranda zam yapıldı” dedi.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili olarak şu açıklamayı yapmıştır:

Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK)’nun 25.06.2015 tarih ve 5666 sayılı kararı ile 01.07.2015 tarihinden itibaren uygulanacak perakende elektrik tarifeleri açıklanmıştır.

Söz konusu karar incelendiğinde;
-Ticarethanelere ilişkin tarifenin aktif enerji bedelinde yüzde 4,1,
-Meskenlere ilişkin tarifenin aktif enerji bedelinde yüzde 6,13 oranında indirim,
-Sanayi kuruluşlarına ilişkin tarifenin aktif enerji bedelinde ise, yüzde 1,66 oranında zam yapıldığı görülmektedir.

Ancak aynı karar ile kayıp-kaçak bedeline rekor oranda zam yapılmıştır.
-Sanayi kuruluşlarına ilişkin tarifenin kayıp-kaçak bedelinde yüzde 1,35 indirim yapılırken,
-Ticarethanelere ilişkin tarifenin kayıp-kaçak bedelinde yüzde 32,
-Meskenlere ilişkin tarifenin kayıp-kaçak bedelinde yüzde 39.47 oranında zam yapılmıştır.

Kayıp-kaçak bedeline bu kadar yüksek oranlı zam, en son 2014/Ekim tarifesinde görülmüş, o dönemde de, kayıp-kaçak bedeli yaklaşık olarak yüzde 38 oranında zamlanmıştı.

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu tarafından, 21.05 2014 tarihinde verilen (E:2013/7-2454, K:2014/679) karar ile elektrik tüketiminden alınan kayıp-kaçak bedelinin hukuk devleti ve adalet düşüncesi ile bağdaşmadığına hükmedilmiş ve karar, tüm hukuk yolları tüketilerek kesinleşmiştir. Bu kararı ortadan kaldıracak herhangi bir yasal düzenleme de mevcut değildir. Dolayısıyla kayıp-kaçak bedelinin iadesi için tüketicilerin hukuk yoluna başvurmalarının önünde hiçbir engel bulunmamakta olup yüzbinlerce tüketici bu yönde Tüketici Hakem Heyetleri’nde gerekli girişimleri yapmaktadırlar.

Elektrik hizmetinden alınan kayıp-kaçak bedelinin hukuka aykırı olduğuna ilişkin üst düzey bir yargı kararı ortada iken, siyasi iktidara düşen görev; kayıp-kaçak bedeli uygulamasını sonlandırmak olmalıdır. Ancak 7 Haziran Genel Seçimi sonrası, halen geçici nitelikte görev yapan siyasi iktidar, milyonlarca tüketicinin vicdanında rahatsızlık oluşturan bu uygulamayı sonlandırmak yerine, rekor oranda zam yapmayı tercih etmiştir.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF), yargı kararı ile hukuka aykırı olduğu tespit edilmiş ve elektrik hizmetinden yararlanan milyonlarca tüketicinin tepkisine yol açan kayıp-kaçak bedelinin elektrik tarifelerinden kaldırılması gerektiğini güçlü bir şekilde vurgulamaktadır.

Mehmet Bülent Deniz
Genel Başkan

İstenmeyen SMS Nihayet Bitiyor!

İstenmeyen SMS’lerden kurtulmak için uzun zamandır beklenen yönetmelik için sonunda adım atıldı. 1 Mayıs’ta yürürlüğe giren yasanın yönetmelik taslağını tamamlayan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, başbakanlığa gönderdi.

Tüketicilere izinsiz SMS, elektronik posta gönderilmesini ve telefon aramalarını yasaklayan düzenlemenin resmen uygulanmasını sağlayacak yönetmelikler sonunda yayınlanıyor.

Gümrük ve Ticaret Bakanı Nurettin Canikli, elektronik ticarette kapsamlı düzenlemeleri içeren ‘Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik Taslağı’nın tamamlandığını ve yayımlanmak üzere başbakanlığa gönderildiğini bildirdi. Yasa 1 Mayıs’ta yürürlüğe girmesine karşın yönetmelik çıkmadığı için tüketiciler istekleri dışında mesajlar almaya devam ederken, bu alanda bir kaos oluşmuştu.

Canikli, Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik Taslağına kamuoyunun görüşleri doğrultusunda son halinin verildiğini belirtti. 

Yönetmelikle, ticari elektronik iletilere ilişkin hususlarla bunların yapılmasına elektronik ortam sağlayan aracı hizmet sağlayıcıların yükümlülüklerinin belirlendiğini aktaran Canikli, yeni yönetmeliğin yalnızca ticari nitelik gösteren iletilere uygulanacağını vurguladı. 

‘Sessizlik ret’
Alıcının sessiz kalması durumunda onay talebinin reddedilmiş sayılacağına dikkati çeken Canikli, böylece tüketicilerin her onay talebine ret cevabı yollamak zorunda kalmayacağını belirtti. Canikli, “Şikayet başvuruları, bakanlık resmi internet sitesindeki şikayet portalı veya e-devlet Kapısı üzerinden ya da dilekçeyle ticaret il müdürlüklerimize yapılabilecek” dedi.

Tüketiciler Birliği Federasyonu Başkanı Mehmet Bülent Deniz de, yasanın yönetmeliklerin gecikmesi nedeniyle bugüne kadar uygulanamadığını belirterek, şöyle konuştu:

Seçim mi geciktirdi?
“Yasalar yönetmeliği çıkmadığı sürece uygulanamaz. Mayıs ayında ele geçen fırsat kaçırıldı. Yönetmeliklerin geciktirilmesini seçim nedeniyle politikacıların propaganda mesajı göndermek istemesine bağlıyoruz. Seçim bitince yönetmelik için harekete geçildi. Ama bu süreçte tüketici istemediği mesaj ve e-posta’ları almaya devam etti. Şikayet mekanizmaları ise yine zor. e-Devlet Kapısı üzerinden E-İmza’yla ya da bizzat il müdürlüklerine gidilerek yapılması gerekiyor. Bunun da değiştirilmesi lazım.”

Onay verdikten sonra vazgeçen yine reddedebilir
İstemediği SMS ve e-posta’yı almak istemeyenlerin dikkat etmesi gerekenler bulunuyor.

Önceden mesaj göndererek onay veya ret isteyen markalara onay verip vermediğinizden emin olun. Onay verdiyseniz bildirimler gelmeye devam edecek.

Bir firmanın aldığı onayı, kendi bayi ve özel işletmelerin sms’leri için de kullanabileceğini unutmayın.

Ama onay verdiyseniz dahi SMS ve e-posta’ları daha sonra hiçbir gerekçe göstermeden reddetme hakkınız var.

Ücretsiz gönderilen ret mesajından sonra Reklam mesajları 3 gün içinde durmak zorunda.

İzin mesajlarına sessiz kaldıysanız bu ret anlamına geliyor.

Bakım, borç hatırlatma, tahsilat ve teslimat mesajları için onayınız gerekmiyor. 
Onlar size gelmeye devam edecek.

Eğer, onay verilmediği halde reklam mesajı gelirse şikayetinizi 6 ay içinde gümrük bakanlığı’na yapmanız gerekiyor.

İşletmeler onay verilmeden gönderdiği mesajlar için 1.000-15.000 TL arasında ceza ödeyecek. Ceza 50 bin liraya kadar çıkacak.

Hanife Baş, 26.06.2015 Milliyet http://www.milliyet.com.tr/istenmeyen-sms-nihayet-bitiyor-/ekonomi/detay/2079219/default.htm