8 Ağustos 2015 Cumartesi

Enerji Bakanı Yıldız, Kaçak Elektrik Parasını Dürüst Aboneden Alacak

Enerji Bakanlığı, kaçak elektrik parasının dürüst abonelerden alınmasında kararlı. Bakan Taner Yıldız, TBMM'de soru önergesine verdiği cevapta Yargıtay kararını görmezden gelerek Danıştay'ın görevli olduğunu belirtti. Yıldız'a göre, EPDK Kurul kararı yürürlükte ve kayıp-kaçak parası abonelerden alınmalı.

Enerji Bakanlığı, elektrik faturaları üzerinden kayıp-kaçak parası alınmasında kararlı. Enerji Bakanı Taner Yıldız, TBMM'de İstanbul Milletvekili Sezgin Tanrıkulu'nun konuyla ilgili soru önergesine verdiği cevapta, Yargıtay kararını görmezden gelerek Danıştay'ın görevli olduğunu belirtti. Yıldız'a göre, Danıştay söz konusu bedelin iptali talebiyle açılan davaların tamamında yürütmeyi durdurma istemlerini reddetti. Esasa ilişkin inceleme ise sürüyor. Ayrıca EPDK'nın Kurul kararı da yürürlükte ve kayıp-kaçak parası alınmaya devam edecek. Enerji Bakanlığı, daha önce de kayıp-kaçak parasının kalıcı hale getirilmesi için yasa taslağı hazırlamıştı. Tüketici hukuku uzmanı Avukat Bülent Deniz ise tüketicilerin kaçak bedellerinin iadesi için ısrarcı olmasını ve TBMM'de de yasal düzenleme yapılarak iade konusunda aboneler lehine düzenleme yapılmasını istedi.

Türkiye, 21 elektrik dağıtım bölgesine ayrılmış durumda. Bazı bölgelerde elektrik kayıp-kaçak oranı yüzde 80'leri buluyor. Ancak ülke genelinde Ulusal Tarife uygulandığından kayıp-kaçak parası bütün elektrik abonelerinin faturalarına yansıtılarak tahsil ediliyor. Yargıtay Hukuk Genel Kurulu (YHGK), 17 Aralık 2014'te aldığı kararla ‘Hırsızlanma yoluyla kayıp olan elektriğin dürüst abonelere fatura edilemeyeceğini ve geçmiş 10 yıla yönelik alınan paranın da iadesine' karar verdi. Zaman, Yargıtay kararını ilk olarak 23 Aralık 2014'te ‘Yargıtay, elektrikte son noktayı koydu: Kayıp-kaçak bedeli aboneye geri ödenecek' başlığı ile duyurdu. Yargıtay kararı diğer aboneler için de örnek teşkil ediyor. Enerji Bakanlığı ise Yargıtay kararını ısrarla görmezden geldi. Bakanlık daha önce de kayıp-kaçakla ilgili ‘2006-2014 döneminde tüketicilerden tahsil edilen tutarın 33 milyar TL olduğu; buna faiz, vekalet ücretlerinin de eklenmesiyle rakamın birkaç katına çıkacağı ve fiili olarak abonelere ödenmesinin mümkün olmadığını' gerekçe göstermişti. Ayrıca bakanlık, abonelere paranın iadesi halinde dağıtım şirketlerinin iflas edeceğini öne sürmüştü.

EPDK KURUL KARARI VAR
Enerji Bakanlığı'na göre elektrik faturalarındaki kayıp-kaçak parasını dürüst aboneler ödemeye devam edecek.Bakan Yıldız, konuyla ilgili TBMM'de soru önergesine verdiği cevapta kayıp-kaçak parasının düzenli fatura ödeyen abonelerden niçin alınması gerektiğini de açıkladı: Kayıp-kaçak bedelinin iptali talebiyle EPDK aleyhine açılan davalarda görevli mahkeme, 2575 sayılı Danıştay Kanunu'nun 24'üncü maddesinin (c) bendi gereğince ilk derece mahkemesi olarak Danıştay'dır. Bir kamu kuruluşu olan EPDK'nın aldığı düzenleyici bir işlem olan ve ülke genelinde uygulanan kayıp-kaçak bedeline ilişkin açılacak davalar da bu madde kapsamında olup, bu davalarda görevli mahkeme ilk derece mahkemesi olarak Danıştay'dır. Danıştay, söz konusu bedelin iptali talebiyle açılan davaların tamamında yürütmeyi durdurma istemlerini reddetmiş olup esasa ilişkin incelemesini sürdürmektedir. Bilindiği üzere, düzenleyici bir işlem mahkeme tarafından iptal edilmedikçe veya yetkili merci tarafından geri alınmadıkça geçerlidir ve yürürlüktedir. Kayıp-kaçak bedeline ilişkin EPDK Kurul kararı yürürlükte olup meri mevzuatın bir parçasıdır.

Tüketici ısrarcı olmalı, kanun çıkmalı
Silifke'de bir abonenin Tüketici Hakları Hakem Heyeti'ne başvurmasıyla başlayan kayıp kaçak bedeli (KKB) hukuki süreci, Yargıtay Hukuk Genel Kurulu (YHGK) nihai kararıyla tüketici lehine sonuçlandı. Ancak örnek karara rağmen bazı hakem heyetleri, abonelerin başvurularına ‘ret' cevabı veriyor. Son olarak H.G. isimli elektrik abonesi ‘Yargıtay kararını örnek göstererek bir yıllık kayıp-kaçak bedelinin iadesi için' Gölbaşı Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurdu. Ancak Hakem Heyeti, ‘15 gün içinde Tüketici Mahkemesi'ne itiraz hakkı var' hatırlatmasıyla başvuruyu reddetti. Tüketici hukuk uzmanı ve aynı zamanda Tüketici Birliği Federasyonu Başkanı Avukat Bülent Deniz'e göre abonelere haksızlık yapılıyor. YHGK kararının çok sayıda yargıcın elinden geçtiği için güven duyulması ve benzer olaylarda dikkate alınması gerektiğini belirten Deniz, YHGK kararından sonra bu konuda yasal düzenleme yapılmaması nedeniyle aynı konuda yurdun değişik yerlerinde zıt kararlar çıkıyor. Bu da hukuk güvenliği ve adalet duygusunu zedeliyor. TBMM olaya el koymalı ve toplumun bütününü ilgilendiren bu konuda yasal değişiklik yaparak KKB'yi yasaklamalıdır' değerlendirmesi yaptı.

İsmail Altunsoy, Zaman 08.08.2015 http://www.zaman.com.tr/ekonomi_enerji-bakani-yildiz-kacak-elektrik-parasini-durust-aboneden-alacak_2309561.html

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz’in İsmiyle Dolandırıcılık

Antalya, 08.08.2015

Telefon yoluyla yapılan dolandırıcılık olaylarını değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkan Vekili Av. İbrahim Güllü; “bu kez de, Genel Başkanımız Mehmet Bülent Deniz’in ismi kullanılarak tüketiciler dolandırılmak istenmektedir” dedi.

Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkan Vekili Av. İbrahim Güllü konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştır:

Geçtiğimiz günlerde örgütümüze ulaşan tüketiciler; 0 216 998 99 44 nolu telefondan aranarak, Tüketici Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz’in önerdiği sağlık sigortasını geçtiğimiz günlerde kendilerinin yaptırmış olduğu, ancak prim borcunu ödemedikleri için temerrüde düştükleri ve acilen ödeme yapmazlarsa, haklarında icra takibi yapılacağının söylendiğini belirtmişlerdir.

Son dönemlerde had safhaya ulaşan telefon yoluyla dolandırıcılıkta, tüketicileri dolandıran suç şebekelerinin son senaryosu; yirmi yıldır tüketici hakları için çalışma yapan, çalışmalarıyla ülkemizde tüketici hakları konusunda kamuoyu tarafından otorite olarak bilinen Genel Başkanımızın ismini kullanmak olmuştur. 

Konuyla ilgili olarak 10.08.2015, pazartesi günü Cumhuriyet Savcılıklarına gerekli başvuru yapılarak, suçluların yakalanması talep edilecektir. Tüketicilerin, Tüketici Birliği federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz’in ismi verilerek yapılan aramalara, para taleplerine karşı dikkatli olmalarını, itibar etmemelerini, bu konuda örgütümüze gerekli bilgileri vererek, dolandırıcılık yapan şebekenin yakalanmasına yardımcı olmalarını rica ediyoruz.

Öte yandan telefon yoluyla tüketicileri aldatarak dolandıran suç şebekelerindeki artışın kolluk kuvvetleri ve Cumhuriyet Savcılıkları tarafından yakından izlenmesi ve suç şebekelerine karşı daha etkin çalışma yapılarak, suçluların yakalanması, cezalandırılması gerektiği konusunu ilgililerin dikkatine sunuyoruz.

Av. İbrahim Güllü
Genel Başkan Vekili

http://tuketici.org.tr/tuketici-birligi-federasyonu-tbf-genel-baskani-mehmet-bulent-denizin-ismiyle-dolandiricilik/