77 milyon tüketiciyi ilgilendiren Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun yönetmeliği yayımlanmadı. Yönetmeliklerin 6 ay geçmesine rağmen çıkmamasının suç olduğunu vurgulayan tüketici dernekleri, bu durumun uygulamalarda belirsizliğe yol açacağını ifade ediyor.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, büyük değişiklikler yapmayı hedeflediği 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun yönetmeliğini yayımlamadı. 28 Mayıs 2014’te Resmî Gazete’de yayımlandıktan 6 ay sonra bakanlık tarafından yürürlüğe konulması gerekiyordu. 28 Kasım 2014’e kadar yayımlanması gereken 24 yönetmelik bulunuyordu. Fakat son günü olan yayımlama tarihinde bakanlık verdiği taahhüdü tutmadı ve beklenilen yönetmelikleri yayımlamadı.
Yönetmelikler arasında tüketici kredileri ve kredi kartları ile ilgili sözleşmeler, kart üyelik aidatları, ön ödemeli konut satış sözleşmeleri, ayıplı malların iadesi, abonelik sözleşmeleri, reklamlar gibi birçok alanda, tüketiciye yönelik ve kanuna uymayanlar hakkında uygulanacak yaptırımlar yer alıyordu. Yönetmeliklerin en kısa zamanda yayımlanması gerektiğinin altını çizen Tüketici Hakları Derneği Genel Başkanı Turhan Çakar, “6 ay içerisinde tamamlanması gerekiyordu. Kanun genel çerçeveyi çizer, yönetmelikler kanunun nasıl uygulanacağını gösterir. Yönetmelikleri olmadan kanunun uygulanma durumu muğlak kalır ve uygulamada sıkıntılar oluşur. En kısa zamanda geriye kalan 10 maddenin de yayımlanması lazım.” dedi.
Kanun Resmî Gazete’de yayımlandıktan yaklaşık 6 ay sonra 10 yönetmelik yayımlandı, geçtiğimiz günlerde ise 4 tanesi daha yayımlandı. Fakat geriye kalan 10 yönetmelik taahhüt edilen süre içerisinde bakanlık tarafından yayımlanmadı. Yönetmeliklerin 6 ay geçmesine rağmen yayımlanmamasının suç olduğuna vurgu yapan Tüketiciler Birliği Federasyonu Genel Başkanı M. Bülent Deniz, “Kanunun nasıl uygulanacağı belli değil. Ekonomiyi ve tüketiciyi yakından ilgilendiren bir yasa ile ilgili uygulamayı gösteren bir yönetmeliğin çıkarılmaması çok ciddi bir yönetim ve bürokrasi zayiatıdır. Devlet yönetmelikleri yayımlamadığı için suç işlemiş durumdadır. Her şey değişecek diye lanse edilen yasa ölü doğmuş durumda.” dedi.
Yeni kanunda neler var?
Yeni Tüketici Kanunu’nda birçok alanda değişiklik yer alıyor. Bankalar vatandaşa üyelik aidatı olmayan kredi kartı imkânı tanıyacak. Kapıdan yapılan satışlarda ve mesafeli satışlarda 7 gün, devre tatil sözleşmelerinde ise 10 gün olan cayma süresi 14 güne çıkarılacak. Sözleşme şartları tüketici aleyhine değiştirilmeyecek. Fakat yönetmeliklerin yayımlanmaması beklentileri de düşürdü.
Üsame Ünal, 30.11.2014 Zaman http://www.zaman.com.tr/ekonomi_yonetmelik-cikmayinca-tuketici-kanunu-havada-kaldi_2261091.html