İstanbul, 09.10.2015
Dijital yayın
platformu hizmeti sunan firmaların, bazı TV. kanallarını yayından
kaldırmalarını değerlendiren Tüketici
Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; “ekran karartan firmalar bir an önce ayıplı
hizmet vermekten vazgeçmelidirler” dedi.
Tüketici
Birliği Federasyonu (TBF) Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili şu açıklamayı yapmıştır:
TİVİBU,
Turkcell TV. ile
başlayan ekran karartma operasyonunun son aşaması, DİGİTÜRK firmasının yedi ayrı TV. kanalını yayından kaldırmasıyla
yaşanmıştır.
Genel seçimlere üç hafta kala,
iktidar tarafından muhalif olduğu değerlendirilen medya kanallarının sesinin
kısılması için başlatılan bu uygulama, “sansürün
ta kendisidir.”
Öte yandan ülkemizin de taraf olduğu
Birleşmiş Milletler Tüketici Hakları Evrensel
Bildirgesi’nde, temel tüketici haklarından biri olarak belirlenen “bilgilenme hakkı”nın açık bir ihlâli
karşı karşıya bulunmaktayız.
6502
sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 13. maddesi gereği; “hizmet sağlayıcısı tarafından bildirilen,
internet portalında veya reklâm ve ilanlarında yer alan özellikleri taşımayan …
hizmetler ayıplıdır.” Reklâm, ilan ve duyurularında, abonelerine
ulaştıracağı medya kanallarını duyuran firmaların, kesinleşmiş bir mahkeme
kararı olmaksızın bazı kanalları kapatması, sözü edilen bu düzenlemeye göre, ayıplı hizmet niteliğindedir.
Buna göre; abonesi olduğu dijital
yayın platformunun bazı medya kanallarını yayından kaldırarak ayıplı hizmet
sunması nedeniyle hak ihlâline uğrayan tüketiciler, yasanın kendilerine
tanıdığı hak arama yollarını kullanarak, ödedikleri paranın karşılığında
vermesi gereken hizmeti sağlamayan firmalara yaptırım uygulayabileceklerdir.
Tüketici
Birliği Federasyonu (TBF),
hak ihlâline uğrayan tüketicilerin haklarını arama sürecinde yardımcı olmak
amacıyla izlenecek yolları ve dilekçe örneklerini www.tuketici.org.tr adresinde yayınlamaktadır.
Önceki yıllarda boykot, dava açma ve
benzeri eylemliliği ile tüketici haklarına aykırı davranan firmalara,
devletlere geri adım attıran Türkiye tüketicisi, bu kez de ayıplı hizmet
sunmayı göze alarak sansür anlayışının bir parçası olmayı tercih eden
firmalara, anlayacakları dilden gerekli tepkiyi mutlaka verecektir.
Müşterilerini ve dolayısıyla ticari
kazançlarını kaybedecek olan firmalar haksız uygulamalarını derhal
sonlandırmalıdırlar. Bu firmaların tüketiciyi yok sayan ayıplı hizmet
sunmaktaki ısrarlarının devamı durumunda, bağlı oldukları holdinglerin sattığı
ürünlerin de tüketici tarafından boykot edilebileceği unutulmamalıdır.
Mehmet
Bülent Deniz
Genel
Başkan
Dijital
Medya Platformu Firmalarının Ayıplı Hizmeti Nedeniyle
Hak
Arama Kılavuzu
1-Adım: Tüketici fatura üzerinde yer alan
firma isim ve adres bilgilerini kullanarak, ilgili firmaya aşağıda örneği
verilen dilekçeyi iadeli taahhütlü mektup, teyidli faks ile göndermeli veya
müşteri hizmetlerini arayarak aboneliğin sonlandırılması istemini
bildirmelidir.
(buraya
fatura üzerinde yazan firma ismi yazılacaktır)…….. AŞ. ne,
Firmanızın (buraya
yayından kaldırılan medya kanallarının ismi yazılacak)...... kanallarını yayından
kaldırmış olması, 6502 sayılı yasanın 13. maddesine göre ayıplı hizmet
niteliğindedir.
Bu nedenle aboneliğimin
sonlandırılmasını, tarafımdan verilmiş herhangi bir taahhüt var ise, hiçbir
cezai koşul veya ilave ödeme talep edilmemesini dilerim.
Tüketicinin
Adı, Soyadı, Adresi, İmzası.
2-Adım: Tüketicinin aboneliğin sonlandırılması
istemine karşı aboneliğin sonlandırmayıp fatura tahakkuk ettirilmesi ya da
abonelik sonlandırıldığı halde taahhütlü kampanya gerekçesiyle tüketiciden ek
ödeme isteyen firma hakkında, tüketicinin yerleşim yerindeki Kaymakamlık
binasında bulunan Tüketici Hakem Heyeti’ne, ücretsiz başvuru yapılmalıdır.
(buraya
yerleşim yeri ilçe ismi yazılacaktır)
Tüketici
Hakem Heyeti Başkanlığı’na,
Başvuran :(buraya tüketici isim, TC
kimlik no ve adresi yazılacaktır.)
Karşı
Taraf :( buraya
fatura üzerinde yazan firma ismi ve adresi yazılacaktır)
Olay :Hakkında başvuruda bulunduğum
firmanın abonesiyim. Firma tarafından, firmanın reklamlarında duyurduğu (buraya
yayından kaldırılan medya kanallarının ismi yazılacak)... kanalları yayından kaldırılmıştır.
Bu durum 6502 sayılı yasanın 13. maddesi gereğince ayıplı hizmet niteliğinde
olup aboneliğimin sonlandırılmasını, tarafımdan verilmiş herhangi bir taahhüt
var ise, hiçbir cezai koşul veya ilave ödeme talep edilmemesi için firmaya
bildirimde bulundum. Ancak firma tarafından “aboneliğimin
sonlandırılmaması/aboneliğim sonlandırıldığı halde taahhüt gerekçe
gösterilerek” ödeme istenmektedir. Faturaya karşı itiraz edilmiş ve fatura ödenmiştir.
Bu nedenle abonelik sözleşmesinin
sonlandırıldığının tespiti ile yapılan haksız ödemenin tarafıma iadesine karar
verilmesini dilerim.
Tüketicinin
Adı, Soyadı, Adresi, İmzası
Adres,.
Ek:Sözleşme, firmaya bildirim,
fatura, ödeme belgesi