İstanbul, 07.09.2015
Havayolu ile
seyahat eden yolcuların haklarını değerlendiren Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz; “uçuşlarda yaşanan gecikmeler nedeniyle
doğan haklarımız için ısrarlı olmalıyız” dedi.
Tüketici
Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz konuyla ilgili şu açıklamayı
yapmıştır:
5431
sayılı Sivil havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri hakkında Kanun ve Avrupa Birliği’nin (BC) 261/2004 sayılı Tüzüğü gereği yürürlükte
bulunan 01.01.2012 tarihli Havayolu ile
Seyahat Eden Yolcuların Haklarına Dair Yönetmeliği, havayolu ile seyahat
eden yolcuların çok sayıda ve çeşitli haklarını düzenlemektedir.
Tüketici
en çok uçuşlardaki gecikmeden yakınıyor.
Artan havayolu trafiği, uçuşların
sıklıkla ertelenmesine yol açmakta, bu durum tüketicilerin yoğun yakınmasına
neden olmaktadır.
İlgili düzenlemelere göre,
Hava taşıma işletmesi, uçuşun
planlanan hareket saatinden itibaren;
-1500
km (dahil)’e kadar iç hat uçuşları için iki saat veya daha fazla,
-1500-3500
km (dahil) iç ve dış tüm uçuşlar için üç saat veya daha fazla,
-3500
km. den fazla uçuşlar için dört saat veya daha fazla
gecikmenin olacağını bekliyorsa;
-İki-üç
saat arası gecikmelerde, makul ölçüde sıcak ve soğuk içecek,
-Üç-beş
saat arası gecikmelerde, sıcak ve soğuk içeceklerle birlikte günün zamanına
göre kahvaltı veya yemek,
-Beş
saat ve üzeri gecikmelerde sıcak ve soğuk içecekler, günün zamanına göre
kahvaltı veya yemek, ek sıcak ve soğuk içecekler ve ek hafif ara yemeği
teklif etmek zorundadır.
Uçuştaki gecikmenin sonraki gün veya
günler içinde olması durumunda;
-Otelde
veya uygun bir konaklama tesisinde konaklama,
-Havaalanı
ile konaklama yeri atasında ulaşımı sağlamak
zorundadır.
Ayrıca gecikme süresi ne olursa olsun, süre kısıtlaması olmaksızın iki telefon
görüşmesi, faks mesajı veya eposta hizmeti verilmesi zorunludur.
Yine gecikmenin en az beş saat olması durumunda;
-Seyahatin
gerçekleştirilmeyen bölümü ile yolcunun planlamış olduğu seyahatin
tamamlanmasının artık bir anlamının kalmaması durumunda,
-Seyahatin
gerçekleştirilen bölümü için bilet ücretinin tamamının satın almış olduğu fiyat
üzerinden en geç yedi gün içinde iade edilmesi,
Ayrıca
yolcunun seyahatinin ilk başlangıç noktasına ilk fırsatta dönmesini sağlayacak
bir dönüş uçuşunun sağlanması gerekmektedir.
Uçuşu icra eden hava taşıma
işletmesi, uçuş öncesi kontrol (check-in) işlemi sırasında, bu hakları içeren
Türkçe ve İngilizce metni kontuardan veya uçağın biniş kapısından
istenebileceğine ilişkin duyuruyu asmak ve istem halinde de belirtilen
noktalarda bu metni yolcuya vermekle yükümlüdür.
Uçan tüketiciye tanına bu hakların
ihlâl edilmesi durumunda, tüketiciler tazminat isteminde bulunmalı ve ayrıca
ilgili hava taşıma işletmesi hakkında idari para cezası verilmesi için Ulaştırma, Deniz ve Haberleşme Bakanlığı
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
Mehmet
Bülent Deniz
Genel
Başkan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder