Akılalmaz rekabetin yaşandığı hazır giyim sektöründe bazı markaların daha çok müşteri çekmek için, 'büyük indirim' adı altında vatandaşı nasıl aldattıkları ortaya çıktı. Sektör temsilcileri bu durumun markaların itibarını zedelediğini düşünüyor
Mağazaların yüzde 90'lara varan ve bitmek bilmeyen sözde indirim kampanyalarıyla vatandaşın nasıl kandırıldığını sektör uzmanları Bugün'e açıkladı. Tescilli Markalar Derneği Başkanı Tahir Özlenir, tüm sezon aralıksız süren indirimlerin halkı kandırmadan başka bir şey olmadığını belirterek, sektör olarak büyük itibar kaybı yaşadıklarını söyledi. Özlenir, bazı markaların vatandaşı 'kampanya' adı altında nasıl aldattığını şöyle sıraladı:
*Örneğin sezona 300 liradan giren bir ürünün birkaç gün sonra hemen yüzde 50 indirime girildiği ilan ediliyor. Ancak etiketin üzerinde 400 liraydı 200 lira oldu ibaresi yer alıyor.
Elde kalanı eritme taktiği!
*Bazı etiketlerde rakamlar çok büyük, yazılar çok küçük yazılıyor. Vatandaş vitrinlerde büyük puntolarla yüzde 80-90 rakamlarının yanında ufacık yazılan 'e varan' kelimesini görmüyor.
*Büyük indirim başladı ilanıyla tüm ürünlerde indirim var algısı oluşturuluyor. Halbuki o indirim sadece elde kalan ürünler için geçerli olabiliyor. Vatandaş yine hayal kırıklığına uğruyor.
*Yılbaşı, sevgililer günü, bayram gibi özel günlerde yapılan indirimlerde ise çoğunlukta normal günlerdeki fiyatlar uygulanıyor. Ancak vatandaş bunun güne özel yapıldığını sanıyor.
*Çoğu zaman etiketin üzerine yüzde 50 ibaresi konulup ürün zaten olması gereken fiyatan satılıyor.
10 yıldır bu kanunu bekliyoruz
Tüketiciler Birliği Başkanı Bülent Deniz de yaklaşık 10 yıldır bu kandırmacanın bitmesi için uğraştıklarını anlatarak "Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı haziranda bununla ilgili bir yasal düzenlemenin yapılacağını açıkladı. Bu tüketicinin zaferi anlamına geliyor. Bakanlığı gerekçemizi haklı buldu. Yasal düzenlemeyle artık sık sık kontroller de yapılabilecek" diye konuştu.
Hep kandırıldık
Deniz, yüzde 90'lara varan indirim mesajları alan tüteticinin mağazaya gittiğinde bu kampanyanın gerçek ürünlere değil elde kalmış ürünlere yapıldığını görünce hayal kırıklığı yaşadığını anlatarak "Bunun adı kandırmacadır. İndirimden önce zaten o mağazada o ürün satılmıyordu. Firmalar müşteriyi cezbetmek için indirim reklamları yapıyor. Uygun fiyatla alışveriş yapacağı sevinciyle mağazaya giren tüketicinin hayalleri, dev indirimlerin sınırlı üründe olduğunu gördüğünde yıkılıyor" diye konuştu.
Taslak gündemde
Pazartesi günü Bakanlar kuruluna sunulacak yeni Tüketiciyi Koruma Kanunu Tasarı Taslağı'na göre kampanya adı altında tüketiciyi kandırmaya yönelik reklamı yerel televizyonlarda yapanlara 10 bin, ulusal kanallarda 200 bin, yerel radyoda 5 bin, ulusal radyolarda 50 bin, internetten yapanlara 50 bin, kısa mesajla yapanlara 25 bin lira cezası öngörülüyor.
*Örneğin sezona 300 liradan giren bir ürünün birkaç gün sonra hemen yüzde 50 indirime girildiği ilan ediliyor. Ancak etiketin üzerinde 400 liraydı 200 lira oldu ibaresi yer alıyor.
Elde kalanı eritme taktiği!
*Bazı etiketlerde rakamlar çok büyük, yazılar çok küçük yazılıyor. Vatandaş vitrinlerde büyük puntolarla yüzde 80-90 rakamlarının yanında ufacık yazılan 'e varan' kelimesini görmüyor.
*Büyük indirim başladı ilanıyla tüm ürünlerde indirim var algısı oluşturuluyor. Halbuki o indirim sadece elde kalan ürünler için geçerli olabiliyor. Vatandaş yine hayal kırıklığına uğruyor.
*Yılbaşı, sevgililer günü, bayram gibi özel günlerde yapılan indirimlerde ise çoğunlukta normal günlerdeki fiyatlar uygulanıyor. Ancak vatandaş bunun güne özel yapıldığını sanıyor.
*Çoğu zaman etiketin üzerine yüzde 50 ibaresi konulup ürün zaten olması gereken fiyatan satılıyor.
10 yıldır bu kanunu bekliyoruz
Tüketiciler Birliği Başkanı Bülent Deniz de yaklaşık 10 yıldır bu kandırmacanın bitmesi için uğraştıklarını anlatarak "Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı haziranda bununla ilgili bir yasal düzenlemenin yapılacağını açıkladı. Bu tüketicinin zaferi anlamına geliyor. Bakanlığı gerekçemizi haklı buldu. Yasal düzenlemeyle artık sık sık kontroller de yapılabilecek" diye konuştu.
Hep kandırıldık
Deniz, yüzde 90'lara varan indirim mesajları alan tüteticinin mağazaya gittiğinde bu kampanyanın gerçek ürünlere değil elde kalmış ürünlere yapıldığını görünce hayal kırıklığı yaşadığını anlatarak "Bunun adı kandırmacadır. İndirimden önce zaten o mağazada o ürün satılmıyordu. Firmalar müşteriyi cezbetmek için indirim reklamları yapıyor. Uygun fiyatla alışveriş yapacağı sevinciyle mağazaya giren tüketicinin hayalleri, dev indirimlerin sınırlı üründe olduğunu gördüğünde yıkılıyor" diye konuştu.
Taslak gündemde
Pazartesi günü Bakanlar kuruluna sunulacak yeni Tüketiciyi Koruma Kanunu Tasarı Taslağı'na göre kampanya adı altında tüketiciyi kandırmaya yönelik reklamı yerel televizyonlarda yapanlara 10 bin, ulusal kanallarda 200 bin, yerel radyoda 5 bin, ulusal radyolarda 50 bin, internetten yapanlara 50 bin, kısa mesajla yapanlara 25 bin lira cezası öngörülüyor.
Murat Gülderen, Bugün-02.06.2013
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder